مقایسه تلویزیون سونی x85j و x90j

مقایسه تلویزیون سونی x90j و x85j

 

دو تلویزیون سونی X90J و سونی X85J به عنوان نمونه های با کیفیت رده‌ی بالا و گیمینگ اقتصادی این شرکت هستند که در سال 2021 معرفی شدند. این دو تلویزیون با وجود شباهت هایی که به یکدیگر دارند، تفاوت های قابل توجهی نیز دارند که آنها را از هم متمایز می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا با بررسی و مقایسه تلویزیون سونی x90j و x85j ، تفاوت‌های دو تلویزیون را بررسی کنیم تا شما بتوانید بهترین انتخاب را با توجه به نوع کاربری و استفاده داشته باشید. 

سونی تلویزیون های X90J و X85J را در ابعاد متنوعی عرضه می کند. تلویزیون X85J در ابعاد 43، 50، 55، 65، 75 و 85 اینچی عرضه می شود که در وبسایت AMAZON به ترتیب قیمت هایی برابر با 750 دلار، 850 دلار، 1000 دلار، 1200 دلار، 1800 دلار و 2500 دلار دارد. در مقایسه تلویزیون X90J از تنوع کمتری در ابعاد برخوردار بوده و در سایز های 50، 55، 65 و 75 اینچی عرضه می شود که به ترتیب قیمت هایی برابر با 1100 دلار، 1300 دلار، 1500 دلار و 2100 دلار دارند. با این حال و به واسطه نزدیک شدن به پایان سال 2021، سونی تخفیفات قابل توجهی را برای محصولاتش در نظر گرفته و اغلب قیمت های فوق در حدود 500 دلار تخفیف خورده اند. همچنین ذکر این نکته لازم است که قیمت های گفته شده در بالا را تنها می توانید در نمایندگی های رسمی سونی ببینید و از آنجا که سونی در ایران نمایندگی رسمی ندارد، طبیعتا قیمت ها متفاوت از یک تبدیل ساده دلار به ریال خواهند بود. در جدول زیر به بررسی امتیازات و مقایسه تلویزیون سونی x90j با x85j پرداخته‌ایم تا ببینیم این مدل ها در محتوا های گوناگون چه عملکردی دارند.

شما میتوانید قیمت این دو مدل تلویزیون سونی 2021 را در سایزهای مختلف را در انتهای مقاله مشاهده کنید. ودر صورتی که میخواهید باقی مدل های سونی را مشاهده کنید به صفحه‌ی قیمت تلویزیون سونی مراجعه کنید.

تفاوت تلویزیون سونی x90j با x85j در طراحی و ساخت

مقایسه تلویزیون سونی x85j با x90j

در سال 2021 دوران طراحی های متنوع در تلویزیون ها گذشته است و برند ها معمولا تلویزیون هایشان را بسیار شبیه به هم تولید می کنند و در عوض کارایی و کیفیت آنها تفاوت قابل توجهی با هم دارند. همانطور که در جدول تفاوت طراحی تلویزیون سونی x90j و x85j مشاهده میکنید حاشیه های تلویزیون‌ها دقیقا یکسان هستند و در ضخامت تلویزیون ها اختلاف بسیار کمی وجود دارد.

هر دو تلویزیون سونی X85J و X90J بسیار شبیه به هم ساخته شده اند و یک تکنیک ساخت در آنها به کار رفته است. هر دو تلویزیون بر روی پایه های دوگانه فلزی مستحکم قرار گرفته اند و از این رو می توانید تا اندازه زیادی از پایداری تلویزیون مطمئن باشید. همچنین هر دو تلویزیون قابلیت آویخته شدن به دیوار را نیز دارند که روش مطمئن تری محسوب می شود. خوشبختانه سونی برای هر دو محصول خود پورت HDMI 2.1 استفاده کرده است به این صورت که هر تلویزیون دارای چهار پورت HDMI است که دوتای آنها از نوع 2.0 و دوتای دیگر از نوع 2.1 هستند. این پورت ها امکان گیمینگ با کیفیت 4K و رفرش ریت 120 هرتزی را فراهم می آورد.

مقایسه تلویزیون سونی x90j با x85j در صفحه نمایش

تفاوت تلویزون سونی x85j و x90j در صفحه نمایش

سونی هر دو تلویزیون X90J و X85J را با پنل VA عرضه کرده است. از جمله ویژگی های این پنل می توان به کنتراست بسیار خوب اشاره کرد ولی در عوض زاویه دید آن به خوبی پنل های IPS نیست و سونی نیز از استفاده از فناوری های بهبود دهنده زاویه دید برای این دو تلویزیون خودداری کرده است. بنابراین زیاد از تلویزیون ها زاویه نگیرید چرا که کیفیت آنها در زوایای زیاد افت خواهد داشت. در عوض اگر در زاویه مناسب قرار بگیرید کیفیت فوق العاده ای را شاهد خواهید بود. هر دو تلویزیون از بکلایت Direct استفاده می کنند و از این رو لامپ های LED در سراسر پس زمینه قرار گرفته اند و در تمامی بخش های تلویزیون کیفیت یکسانی را شاهد خواهیم بود. اما یکی از مهمترین مواردی که پنل این دو تلویزیون را از یکدیگر متمایز می کند، فناوری Dimming مورد استفاده در آنهاست. تلویزیون سونی X90J از فناوری Local Dimming برخوردار است در حالی که در تلویزیون سونی X85j از فناوری Frame Dimming  استفاده شده است. در جدول مقایسه سونی x85j و x90j بالا میتوانید امتیازات امکانات مختلف دو تلوییون را مشاهده کنید.

اصولا Dimming به معنای خاموشی و تیره شدن است. این فناوری در تلویزیون ها کاربرد بالایی داشته و تلویزیون هایی که از فناوری اینچنینی برخوردارند می توانند با کم نور کردن آن بخش از پنل که در حال نمایش تصاویری تیره و خاموش است، به عمق بخشی و کیفیت آن بخش کمک کنند. نتیجه این کار تقویت و بهبود سایر رنگ ها نیز هست. در فناوری Frame Dimming همه بخش ها با هم تاریک و روشن می شوند. از این رو مثلا زمانی که تلویزیون یک شب مهتابی را نمایش می دهد، می توانید از عمق فوق العاده سیاهی آسمان شب لذت ببرید ولی نمی توانید درخشش و زیبایی نور ماه را به خوبی ببینید. در طرف مقابل اما Local Dimming همانطور که از نامش پیداست، خاموشی ها را به صورت منطقه به منطقه اعمال می کند. از این رو در مثال آسمان شب مهتابی، در تلویزیونی که از Local Dimming استفاده کرده باشد در حالی که آسمان شب را با سیاهی عمیقی مشاهده می کنید، ماه را نیز با درخششی فوق العاده نظاره گرد خواهید بود. بنابراین فناوری Local Dimming برتری قابل ملاحظه ای بر Frame Dimming داشته و از این رو امتیازی به نفع X90j محسوب می شود.

تلویزیون سونی X85J یکی از محدود تلویزیون های این شرکت است که هنوز در آن از پردازنده شناختی XR استفاده نمی شود. این تلویزیون دارای پردازنده X1 است که تفاوت های قابل توجهی با پردازنده XR دارد. در سمت مقابل اما تلویزیون سونی X90J به پردازنده شناختی XR مجهز شده که قدرت و قابلیتی فوق العاده به آن بخشیده است. پردازنده شناختی با برخورداری از هوش مصنوعی می تواند به تجزیه و تحلیل واکنش مغز و ذهن انسان نسبت به تصاویر بپردازد. پردازنده XR می تواند در هر شرایطی بهترین کنتراست و روشنایی را اعمال کند و به این صورت بهترین نتیجه را در اختیار بیننده قرار دهد. همچنین این پردازنده می تواند با پردازش بهینه تصویر، نویز ها را تا اندازه زیادی از بین ببرد و تصاویری صاف و یکدست را ارائه کند. این پردازنده البته تنها به بخش تصویر محدود نبوده و در زمینه صوتی نیز توانسته صدایی با کیفیت بالا ارائه دهد که در ادامه به آن نیز می پردازیم.

همانطور که گفتیم هر دو تلویزیون از پنل VA استفاده می کنند. استفاده از این پنل باعث شده کنتراست فوق العاده ای را شاهد باشیم به گونه ای که کنتراست تلویزیون سونی X90J به 5600:1 و تلویزیون X85J به 6308:1 می رسد. همچنین تلویزیون X90J در حالت Local Dimming Contrast کنتراست فوق العاده 6221:1 را ارائه می کند. تلویزیون X90J به واسطه برخورداری از پردازنده XR، به فناوری XR Contrast Booster مجهز شده است که همانطور که از نامش پیداست می تواند باعث بهبود کنتراست شود.

با وجود کنتراست عالی، زاویه دید آنقدر ها خوب نیست و برای مشاهده تلویزیون در بهترین حالت باید در زاویه مناسبی از آن قرار بگیرید. بررسی ها نشان داد اگر در زاویه ای بیش از 30 درجه با تلویزیون قرار بگیرید با افت کیفیت قابل توجهی روبرو می شوید. این موضوع سبب می شود چنانچه اتاق شما مستطیل شکل باشد، مجبور شوید تلویزیون را در پهنای اتاق قرار دهید. روشنایی هر دو تلویزیون در سطح متوسط است و روشنایی هیچ یک آنقدر ها بالا نیست. حداکثر روشنایی تلویزیون سونی X90J به 778 نیت در حالت HDR می رسد و این رقم برای X85J، 570 نیت است. بنابراین X90J دست برتر را دارد و از این رو در شرایط نوری مساوی، کیفیت بهتری ارائه می کند. از سویی به واسطه روشنایی بالاتر خود می تواند محتوا های با فرمت HDR را نیز بهتر نمایش دهد. البته باید توجه داشت که روشنایی این تلویزیون آنقدر ها نیست که بتواند در برابر نور طبیعی مقاومت کند و از این رو بهتر است از قرار داده آن در برابر پنجره نورگیر خودداری کنید تا شاهد افت کیفیت نباشید.

هر دو تلویزیون قابلیت پخش تصاویر با فرمت های مختلف HDR را دارند. شاید بتوان گفت مهمترین این فرمت ها، دالبی ویژن باشد که مورد علاقه عاشقان فیلم و سریال است و می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای بر کیفیت فیلم ها بگذارد. فرمت بعدی HDR10 است که می تواند به خصوص برای بازی ها مفید باشد. اینکه چرا سونی از فرمت HDR10+ استفاده نکرده است جای سوال دارد. شاید به این خاطر بوده باشد که یکی از مهمترین رقبای این شرکت یعنی سامسونگ از اصلی ترین توسعه دهندگان HDR10+ محسوب می شود و شاید پشتیبانی از این فرمت به سود سامسونگ تمام می شد. با این حال HDR10 به اندازه کافی خوب است و می توانید نیاز کاربران را به خوبی جواب دهد. دیگر فرمت HDR این تلویزیون، HLG است. HLG نخستین بار توسط دو شبکه BBC و NHK معرفی شد. این فرمت برای پخش زنده کاربرد دارد و هم اکنون برخی شبکه ها از آن سود می برند ولی هنوز فراگیر نشده است.

تفاوت Input Lag تلویزیون X85J با X90J

تفاوت سونی x85j و x90j

تلویزیون X90J یک گزینه مطلوب برای گیمینگ است. این تلویزیون ویژگی های بسیاری دارد که می توان آن را یکی از بهترین گزینه های مقرون به صرفه برای همراهی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس دانست. این تلویزیون رفرش ریت 120 هرتزی داشته که باعث می شود گیمینگ با آن بسیار سریع و روان باشد. همچنین استفاده از پورت HDMI 2.1 امکان بازی با کیفیت 4K و 120 هرتزی را برای کاربران فراهم می آورد. همچنین کیفیت بالای صفحه نمایش تلویزیون می تواند به غوطه ور شدن در فضای بازی کمک زیادی کند. تلویزیون سونی X90J در روز های ابتدایی عرضه خود از VRR پشتیبانی نمی کرد ولی با آپدیت هایی که دریافت کرد از این ویژگی کلیدی گیمینگ نیز برخوردار شد. بنابراین اگر تلویزیون را در اوایل عرضه خریده اید حتما آپدیت ها را دریافت کنید.

اگر به یک گزینه حتی مقرون به صرفه تر و ارزان تر فکر می کنید، می توانید خرید تلویزیون سونی X85J را در لیست خود قرار دهید. این تلویزیون نسبت به قیمت خود کارایی بالایی داشته و خوشبختانه از پورت HDMI 2.1 نیز برخوردار است و از این رو می توانید از گیمینگ با کیفیت 4K و رفرش ریت 120 هرتزی لذت ببرید. این تلویزیون نیز در هنگام عرضه از VRR پشتیبانی نمی کرد ولی بعدا با آپدیت هایی این ویژگی به آن افزوده شد و از این رو حتما مطمئن شوید تلویزیون شما آخرین آپدیت ها را داشته باشد.

اینپوت دو تلویزیون در سطح مطلوبی قرار دارد. ما تلویزیون X90J را با کیفیت 4K و رفرش ریت 120 هرتزی تست کردیم که نتیجه آن اینپوت لپ 11.1 میلی ثانیه ای بود. همچنین این رقم برای تلویزیون X85J حتی کمتر بود و به 6.3 میلی ثانیه رسید. همانطور که میدانیم برای یک گیمینگ با کیفیت و خوب باید تلویزیونی داشته باشیم که اینپوت لگ آن زیر 30 میلی ثانیه باشد که خوشبختانه هر دو این تلویزیون ها از چنین قابلیتی برخوردار بوده و از این رو گزینه مناسبی برای گیمینگ به شمار می آیند. نکته مهم اینکه باید حتما حالت بازی یا Game Mode را فعال کنید تا بتوانید نتیجه گفته شده در بالا را بدست آورید. در مجموع باید گفت تلویزیون سونی X90J به واسطه کیفیت تصویر بالاتری که ارائه می دهد، گزینه مناسب تری برای گیمینگ به شمار می آید ولی اگر می خواهید هزینه کمتری داشته باشید، X85J نیز در زمره بهترین های رده قیمتی خود قرار می گیرد.

مقایسه سونی مدل X85J با X90J در ورودی ها

مقایسه تلویزیون x85j و x90j

امکانات هوشمند تلویزیون های x85j و x90j سونی 2021

مقایسه تلویزیون x90j با x85j سونی

سونی برای تلویزیون های X90J و X85J از پلتفرم هوشمند گوگل تی وی استفاده کرده است که در واقع خود یک زیرشاخه از اندروید تی وی محسوب می شود. گوگل تی وی سرعت، کارایی و روان بودن هر چه بیشتر را ارائه می کند و از این رو تا اندازه زیادی از بالا و پایین شدن در منو های مختلف آسوده خواهید شد. هر دو تلویزیون از دستیار صوتی گوگل یا همان Google Assistant برخوردار می باشند. از این رو می توانید بسیاری از کار ها را صرفا با صحبت می توانید بسیاری از کار ها را انجام دهید. هر دو تلویزیون مانند دیگر رقبا از بسیاری سرویس های استریم پشتیبانی می کنند که طبیعتا برترین آنها نتفلیکس است.

از دیگر این سرویس ها می توان به آمازون پرایم ویدیو، اچ بی او مکس، دیزنی پلاس، اپل تی وی و… نام برد. ولی این سرویس Bravia Core سونی است که تلویزیون های این برند را در این زمینه از رقبا متمایز کرده است. این سرویس پخش که با همکاری بخش فیلم سازی و پخش فیلم سونی یعنی سونی پیکچرز ساخته شده است، امکان تماشای فیلم هایی با کیفیت بالا و خاص را برای مخاطبان فراهم می کند. همچنین به واسطه جدید بودن و نیاز به جذب مخاطب بیشتر، سونی کالکشنی از فیلم ها را به صورت رایگان در آن ارائه می کند که ارزش امتحان آن را دو چندان کرده است.

مقایسه سیستم صوتی x85j و x90j سونی

مقایسه سیستم صوتی تلویزیون x85j با x90j

با توجه به محدوده قیمتی این دو تلویزیون، نمی توان انتظار سیستم صوتی فوق‌العاده قدرتمندی را در آنها داشته باشیم. هر دو تلویزیون سونی X90J و X85J از دو اسپیکر با مجموع توان 20 واتی استفاده می کنند. این اسپیکر ها به اندازه ای قدرتمند هستند که بتوانند یک اتاق با ابعاد متوسط تا رو به بزرگ را پر کنند. بنابراین چنانچه به صدای تلویزیون اهمیت می دهید بهتر است از ساندبار و اسپیکر های قدرتمند جداگانه استفاده کنید. 

اما سونی برای برای افزایش کیفیت صدای تلویزیون از تکنولوژی های بسیاری استفاده کرده تا بتواند صدای با کیفیتی را عرضه کند. همچنین هر کدام ازاین دو مدل از حالت های صدای گوناگونی پشتیبانی میکنند تا با توجه به محتوایی که تماشا میکنید صدای بهتری را برای شما دریافت کنید. در کل در مقایسه سیستم صوتی سونی x85j و x90j تفاوت های آنچنانی دیده نمیشود و هر دو توانسته اند کیفیت مطلوبی را ارائه کنند.

نتیجه گیری کلی برای خرید

تلویزیون سونی X90J با برخورداری از پردازنده قدرتمند و هوشمند XR توانست در این رقابت به پیروزی برسد. در واقع می توان وجود این پردازنده را از عمده ترین تفاوت های این دو تلویزیون دانست به گونه ای که تاثیر قابل توجهی بر کیفیت صدا و تصویر داشته است. با این حال تلویزیون سونی X85J نیز به واسطه قیمت پایین تر خود بسیار جذاب به نظر می رسد و می تواند گزینه بسیار خوبی برای کسانی باشد که نمی خواهند هزینه زیادی برای تلویزیون بپردازند. همچنین می توان گفت اگر در حال حاضر از تلویزیون X85J استفاده می کنید، ارتقاء آن به تلویزیون X90J فکر خوبی به نظر می رسد.

در صورتی که نیاز به مشاوره برای خرید تلویزیون دارید میتوانید با کارشناسان میتاکالا تماس بگیرید. همچنین پیشنهاد میکنیم برای اطلاع از آخرین تخفیفات و محصولات صفحه اینستاگرام میتاکالا را دنبال کنید.

قیمت سایز های مختلف

منبع
بررسی شده توسط کارشناسان میتاکالا و وب سایت RTINGS
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه