مقایسه تلویزیون سونی x85j و x80j

تفاوت تلویزیون سونی X80J با X85J

 
در این مقاله به بررسی تفاوت و مقایسه تلویزیون سونی x80j و x85j خواهیم پرداخت. تلویزیون سونی X85J و  تلویزیون سونی X80J به عنوان دو محصول با قیمتی نزدیک در سال 2021 توسط این کمپانی به هم معرفی شدند. این دو تلویزیون به عنوان گزینه هایی مقرون به صرفه و اقتصادی برای کسانی که میخواهند تلویزیون با کیفیت بالا داشته باشند و قیمت مناسبی هزینه کنند انتخاب عالی هستند. هر دو X85J و X80J از پنلی با کیفیت 4K استفاده می کنند ولی در برخی زمینه ها تفاوت هایی با هم دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا با مقایسه این دو محصول بیش از پیش با آنها آشنا شویم تا بتوانیم گزینه مناسب تری را انتخاب کنیم.

تلویزیون های X85J و X80J با ابعاد بسیار متنوعی عرضه می شوند که می توانید با توجه به بودجه، نیاز و فضای در اختیارتان بهترین گزینه را انتخاب کنید. کوچکترین سایز این دو محصول، 43 اینچی است که X85J در این سایز 650 دلار و X80J، 550 دلار قیمت دارد. قیمت مدل 50 اینچی برای X85J و X80J به ترتیب برابر با 750 و 600 دلار است. قیمت مدل 55 اینچی نیز به ترتیب 850 و 650 دلار است. تلویزیون X85J در مدل 65 اینچی 1000 دلار قیمت دارد و قیمت X80J در این سایز به 800 دلار می رسد. X85J و X80J در مدل 75 اینچی به ترتیب 1300 و 1100 دلار قیمت دارند. تلویزیون سونی X85J دارای سایز 85 اینچی نیز هست که اگر این سایز را انتخاب کنید باید 2000 دلار هزینه کنید. X80J سایز 85 اینچی ندارد. در مجموع قیمت این دو تلویزیون مقرون به صرفه بوده و در زمره تلویزیون های اقتصادی بازار قرار می گیرند.

در جدول زیر به بررسی امتیازات و مقایسه تلویزیون سونی x80j و x85j در زمینه‌ی نمایش انواع برنامه‌های تلویزیونی پرداخته ایم. همچنین میتوانید برای اطلاع از قیمت سایر مدل های سونی به صفحه‌ی قیمت تلویوزیون سونی مراجعه کنید. 

 

مقایسه تلویزیون سونی x80j و x85j

مقایسه تلویزوین سونی x85j و x80j در طراحی

در زمینه طراحی ما با تلویزیون هایی کم و بیش مشابه سر و کار داریم. هر دو تلویزیون سونی X80J و X85J از طراحی مشابهی سود می برند و تفاوت های اندکی دارند. هر دو محصول دارای بدنه ای از جنس ترکیبی پلاستیک و فلز هستند که در این رده قیمتی رایج بوده و کیفیت آن قابل قبول است. دو تلویزیون دارای پایه های دوگانه هستند که در دو سمت بدنه قرار دارند. وجود این پایه ها باعث می شود تلویزیون از پایداری بیشتری برخوردار باشد و از سویی به واسطه قابلیت تحرک آنها می توانید با توجه به ابعاد میز خود پایه ها را به هم نزدیک یا از هم دور کنید. همچنین امکان آویختن تلویزیون به دیوار نیز وجود دارد که گزینه بهتری به نظر می رسد. سونی هر دو تلویزیون را به انواع پورت ها مجهز کرده است و هر دو دارای چهار پورت HDMI هستند.

اما اینجا یک تفاوت بزرگ وجود دارد. تلویزیون X85J دارای دو پورت HDMI 2.0 و دو پورت HDMI 2.1 است در حالی که هر چهار پورت X80J از نوع HDMI 2.0 است. در مورد کارایی این دو پورت در بخش گیمینگ بیشتر توضیح می دهیم ولی در اینجا همینقدر بگوییم که برای بدست آوردن بهترین تجربه از گیمینگ بهتر است X85J را انتخاب کنید.

همانطور که در جدول مقایسه تلویزیون سونی x80j با x85j در طراحی ساخت مشاهده میکنید، ضخامت تلویزیون ها دقیقا مانند هم و 7.3 سانتی‌متر هستند اما حاشیه‌ی تلویزیون x85j پایین تر بوده و با حاشیه‌ی 1 سانتی متری حدود 0.5 سانتی متر از x80j کمتر است. اما در کل هر دو تلویزیون از کیفیت ساخت بسیار خوبی برخوردارند اما x85j در این زمینه هم نمره‌ی بهتری از آن خود کرده است.

مقایسه کیفیت صفحه نمایش x80j و x85j سونی

تفاوت تلویزیون سونی x80j و x85j در صفحه نمایش

سونی برای این دو محصول خود از نمایشگر LED با کیفیت 4K استفاده کرده است اما نوع پنل تلویزیون ها با یکدیگر متفاوت است. در x80j از پنل IPS استفاده کرده و در x85j از پنل VA استفاده شده. به همین دلیل است که زاویه دید x80j امتیاز بسیار بالاتری نسبت به x85j دریافت کرده است اما از آن سو کنتراست تصویر x85j بسیار بالاتر بوده که این امر را مدیون پنل VA است. شما در جدول مقایسه تلویزیون x80j و x85j میتوانید نمرات زاویه دید، کنتراست تصاویر، رنگبندی و … را مشاهده کنید.

بک لایت دو تلویزیون از نوع Direct است ولی از Local Dimming  خبری نیست و از Frame Dimming استفاده شده است. بنابراین این تلویزیون ها Full Array نیستند که البته با توجه به قیمتشان عجیب نیست. استفاده از نور پس زمینه Direct به این معناست که لامپ های LED در تمام پس زمینه تلویزیون پخش شده اند و از این رو همه بخش های آن از روشنایی و کیفیت رنگ یکسانی برخوردار هستند. فناوری Dimming که به معنای خاموشی و تاریکی است به تاریک و کم نور شدن لامپ های LED در هنگام نمایش تصاویر تیره رنگ اشاره دارد. استفاده از فناوری Frame Dimming به این معناست که لامپ ها با هم کم نور و پر نور می شوند که بر خلاف Local Dimming  است که در آن لامپ ها به صورت منطقه به منطقه تاریک و روشن می شدند. کم نور شدن لامپ ها می تواند بر روی کیفیت رنگ مشکی تاثیر بسیار خوبی بگذارد و از این رو می تواند موجب بهبود کیفیت سایر رنگ ها نیز گردد.

سونی در هر دو تلویزیون خود از پردازنده تصویری X1 استفاده کرده است و از این رو X85J و X80J از محدود تلویزیون های سونی در سال 2021 هستند که در آنها از پردازنده شناختی XR استفاده نشده است. با این حال کیفیتی که توسط پردازنده X1 نیز ایجاد می شود در بازه خود مناسب بوده و ارزش بالایی دارد. همانطور که گفتیم دو تلویزیون از پنل VA استفاده می کنند که یعنی زاویه دید آنقدر ها نمی تواند خوب باشد. در تست هایی که داشتیم تا زاویه حدود 30 درجه می توان کیفیت خوبی را شاهد بود و اگر زاویه بیشتر شود کیفیت کمتر و کمتر خواهد شد. با اینکه تلویزیون سونی X80J قیمت کمتری دارد ولی متوجه شدیم که زاویه دید آن بهتر از X85J است. موضوع بعد کنتراست است که معمولا پنل های VA در این زمینه حرف هایی برای گفتن دارند. کنتراست X85J به 6300:1  و کنتراست X80J به 1100:1 می رسد که در این زمینه برتری با X85J است. تلویزیون X80J دارای پوشش 86 درصدی فضای رنگی DCI P3 است که این رقم برای X85J به 95 درصد می رسد و از این رو بازه رنگی آن بهتر است.

مانند بسیاری تلویزیون های سونی، این دو محصول نیز از فرمت های دالبی ویژن، HDR10 و HLG پشتیبانی می کنند. روشنایی تلویزیون سونی X80J در حالت SDR حداکثر به 330 نیت و در هنگام پخش HDR به حداکثر 406 نیت می رسد. این اعداد برای تلویزیون سونی X85J به ترتیب برابر با 510 و 570 نیت هستند. از این رو X85J کارایی بالاتری در پخش محتوای HDR دارد و از سویی به واسطه روشنایی بالاتر آن، در هنگام تماشای تلویزیون در محیط پر نور، مشکل کمتری خواهید داشت. با این حال هیچ یک از دو تلویزیون در برابر روشنایی طبیعی توانی ندارند و از این رو بهتر است از قرار دادن تلویزیون در پشت پنجره خودداری کنید تا با افت کیفیت مواجه نشوید.

در مجموع در رابطه با کیفیت تصویر باید گفت هر دو محصول با توجه به قیمتشان کیفیت مطلوبی ارائه می کنند و استفاده از نور پس زمینه Direct نیز بر کیفیت آنها افزوده است. با این حال نباید در این بازه قیمتی انتظار کیفیت خارق العاده ای که از تلویزیون های سطح بالا بر می آید را انتظار داشت.

تفاوت تلوزیون سونی x85j و x80j در INPUT LAG

مقایسه input lag سونی x85j و x80j

تلویزیون های جدیدی که بیشتر برای گیمینگ مورد استفاده قرار می گیرند در حال رسیدن به استاندارد 4K/120Hz هستند. استفاده از رفرش ریت 120 هرتزی در کیفیت 4K نیاز به پورت HDMI 2.1 دارد که تلویزیون سونی X85J از آن برخوردار است. ولی باید به این نکته نیز توجه داشت که در حال حاضر بازی های زیادی نیستند که از چنین رفرش ریتی در کیفیت 4K پشتیبانی کنند و از سویی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس نیز آنقدر قدرت ندارند که بسیاری بازی ها را با کیفیت 4K و فریم ریت 120 فریم بر ثانیه اجرا کنند که نیاز به تلویزیونی برای پشتیبانی از آن باشد. در واقع چنانچه به رفرش ریت 60 هرتزی در کیفیت 4K راضی باشید اصولا نیازی به صرف هزینه بیشتر برای تلویزیونی که از پورت HDMI 2.1 برخوردار است نخواهد بود. بنابراین با اینکه X85J گزینه جذاب تری به نظر می رسد ولی X80J نیز تقریبا همان کارایی را با قیمت مناسب تر در اختیار شما قرار خواهد دارد مگر اینکه بخواهید تلویزیون خود را به سیستم های گیمینگ قدرتمند متصل کنید.

اینپوت لگ یکی دیگر از موارد مهم برای انتخاب یک تلویزیون مناسب برای گیمینگ به شمار می رود. برای اینکه از بازی لذت ببرید باید تلویزیونی داشته باشید که اینپوت لگ آن کمتر از 30 میلی ثانیه باشد. خوشتبخانه هر دو تلویزیون سونی X80J و X85J از چنین قابلیتی برخوردار هستند. X80J و X85J می توانند بازی ها را با کیفیت 1080 و رفرش ریت 60 هرتزی به ترتیب با اینپوت لگ 11.8 و 15.6 میلی ثانیه اجرا کنند. همچنین X85J می تواند با همین کیفیت و رفرش ریت 120 هرتزی، اینپوت لگ 6.3 میلی ثانیه ای را ارائه کند که بسیار عالیست. برای کیفیت 2K تلویزیون X80J و X85J به ترتیب اینپوت لگ 11.6 و 15.1 میلی ثانیه را در رفرش ریت 60 هرتزی ثبت کردند. وقتی کیفیت را به 4K ارتقا دادیم تلویزیون ها به ترتیب توانستند اینپوت لگ 11.4 و 15.5 میلی ثانیه را در رفرش ریت 60 هرتزی ثبت کنند. تلویزیون X85J که از رفرش ریت 120 هرتزی برخوردار است توانست با کیفیت 4K، اینپوت لگ 6.3 میلی ثانیه ای را ثبت کند. در مجموع باید گفت چنانچه به دنبال رفرش ریت 120 هرتزی نیستید، تلویزیون X80J می تواند گزینه بسیار خوب و مقرون به صرفه ای برای شما باشد. (اعداد بالا در حالی که حالت بازی یا Game Mode فعال بوده بدست آمده است) 
از دیگر تفاوت های آن پشتیبانی از ALLM و VRR هست که در تلویزیون X85J از هر دو تکنولوژی نام برده شده پشتیبانی میشود اما در سونی x80j چنین قابلیت هایی وجود ندارد. در جدول بالا به صورت کامل تفاوت سونی x80j و x85j در زمینه‌ی input lag و نرخ انتقال تصاویر در کیفیت های مختلف را مشاهده میکنید.

مقایسه سونی مدل x85j با x80j در ورودی ها

تفاوت تلویزیون سونی x80j و x85j در ورودی ها

بررسی امکانات هوشمند x85j و x80j

مقایسه امکانات هوشمند سونی x80j با x85j

تلویزیون سونی X85J و X80J از پلتفرم اندروید تی وی استفاده می کنند. این دو تلویزیون که به سیستم عامل گوگل تی وی مجهز شده اند می توانند مفهوم تلویزیون هوشمند را بیش از پیش به گوشی های هوشمند و کامپیوتر ها نزدیک کنند. گوگل تی وی آمده تا کار با تلویزیون را بیش از پیش ساده و روان کند. از مهمترین ویژگی های این سیستم عامل می توان به سیستم پیشنهاد های آن اشاره کرد. پیشنهاد های گوگل تی وی تا اندازه ای از نظر ظاهری شبیه به پیشنهاد های یوتیوب هستند. در واقع گوگل تی وی با سنجش سلیقه و علایق شما، فیلم های جدیدی که ممکن است دوست داشته باشید و یا فیلم هایی که احتمالا ندیده اید را به شما پیشنهاد می کند تا به این صورت دیگر نیازی نباشد برای موارد دلخواه خود سرچ زیادی کنید و هر آنچه بخواهید به راحتی در دسترس باشد. تحلیل و بررسی های این سیستم بسیار کارآمد است.

گوگل تی وی با رابط کروم کست همراه شده است. از جمله ویژگی ها و کارایی های کروم کست می توان به تماشای محتوای گوشی هوشمند بر روی تلویزیون اشاره کرد. اندروید تی وی دارای نرم افزار های بسیاری است که باعث شده این پلتفرم تا اندازه زیادی شبیه به نسخه های مورد استفاده در گوشی های هوشمند باشد. نرم افزار های بسیاری برای اندروید تی وی در گوگل پلی موجود است. هر دو تلویزیون به دستیار صوتی گوگل یا همان Google Assistant مجهز شده اند. برای استفاده از Google Assistant کافیست دکمه مربوط به آن روی ریموت کنترل را فشار دهید و سپس می توانید به راحتی به صورت صوتی تلویزیون را کنترل کنید. Google Assistant در سال 2021 از هر زمان دیگری مفید تر شده است و با استفاده از آن در بسیاری موارد نیازی به تایپ نخواهید داشت. شما می توانید با گفتن جمله what should I watch? فهرستی از فیلم ها و سریال هایی که با علایق و سلیقه شما هماهنگ است را دریافت کنید.

سونی نیز مانند دیگر سازندگان تلویزیون های هوشمند، در تلویزیون های خود از سرویس های پخش پشتیبانی می کند. از این رو چند سرویس پخش مهم و مشهور مانند نتفلیکس و آمازون پرایم ویدیو بر روی هر دو تلویزیون های X85J و X80J نصب شده اند. همچنین می توانید از سایر سرویس های پخش مانند دیزنی پلاس، اپل تی وی، اچ بی او مکس و… نیز استفاده کنید. سونی همچنین تلویزیون هایش را به سرویس پخش مخصوص خود یعنی Bravia Core مجهز کرده است. این سرویس که با همکاری بخش پخش و ساخت فیلم سونی یعنی سونی پیکچرز ساخته شده، فیلم ها را با کیفیت منحصر به فردی در اختیار شما قرار می دهد. از آنجا که این سرویس نسبتا جدید بوده و سونی به دنبال جذب مخاطب حداکثری است، شمار قابل توجهی فیلم رایگان را بر روی آن عرضه می کند.

 

نتیجه گیری کلی برای خرید

دو تلویزیون سونی X85J و X80J تفاوت های کمی با هم دارند و در واقع می توان گفت عمده ترین و مهمترین تفاوت آنها برخورداری X85J از رفرش ریت 120 هرتزی و پورت HDMI 2.1 است که به نظر نمی رسد آنقدر ها قابل توجه باشد. با این حال تفاوت های کوچکی نیز وجود دارند که از جمله آنها می توان به کنتراست بهتر و نور بیشتر صفحه نمایش در X85J اشاره کرد. هر دو تلویزیون از سیستم صوتی یکسان، ویژگی های هوشمند یکسان، پنل یکسان و… استفاده می کنند. بنابراین چنانچه در حال حاضر X80J دارید دلیلی ندارد آن را به X85J تبدیل کنید ولی اگر می خواهید یک تلویزیون جدید بخرید بهتر است تلویزیون سونی X85J را انتخاب کنید. با این حال هنوز هم X80J ارزش خرید بالایی دارد و چنانچه می خواهید چند میلیونی در هزینه خرید تلویزیون صرفه جویی کنید می توانید روی خرید این تلویزیون نیز حساب کنید. 

از دیگر تفاوت های عمده این دو مدل میتوان به پشتیبانی از ALLM و VRR اشاره کرد که مدل x85j از این دو تکنولوژی پشتیبانی میکند اما x80j چنین قابلیتی ندارد. البته این دو قابلیت تنها در دنیای گیمینگ قابل استفاده است. در صورتی که نیاز به مشاوره برای خرید تلویزیون دارین میتوانید با کارشناسان میتاکالا تماس بگیرید تا شما راه راهنمایی کنند. پیشنهاد میکنیم برای اطلاع از آخرین اخبار میتاکالا و دریافت قیمت آخرین محصولات صفحه اینستاگرام میتاکالا را دنبال کنید.  

قیمت سایز های مختلف

منبع
بررسی شده توسط کارشناسان میتاکالا و وب سایت RTINGS
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه