تفاوت تلویزیون سونی x80j با x8000h

مقایسه و تفاوت تلویزیون سونی x80j با x8000h

 

سری های 8000 سونی به خاطر قیمتهای مناسب نسبت به کارایی همواره جزء تلویزیون های پر فروش و محبوب این کمپانی به شمار میرود. تلویزیون سونی x80j در سال 2021 عرضه شده و تلویزیون سونی x8000h در سال 2020 عرضه شده است که جزء سری های 8 محبوب سونی محسوب میشود. در این مقاله سعی داریم با مقایسه و بررسی تفاوت تلویزیون سونی x80j با x8000h هر دو تلویزیون را مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم هر کدام در بخش های گوناگون تلویزیون چه عملکردی دارند. 

هر دو تلویزیون  سونی X8000H و X80J دو مدل با قیمت نزدیک هستند و از پنل LED و کیفیت 4K برخوردارند. اما کدام یک کیفیت صفحه نمایش بهتری دارد؟ کدام یک از تکنولوژی های بیشتری برخوردار است؟ و در نهایت کدام یک ارزش خرید بالاتری دارد؟ در ادامه‌ی مقاله مقایسه تلویزیون x80j با x8000h سونی با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم و با ویژگی های این دو تلویزیون سونی بیشتر آشنا شویم. در جدول زیر میتوانید امتیازات دو مدل را در پخش محتواهای گوناگون مشاهد و مقایسه کنید. لیست قیمت سایزهای این دو تلویزیون را میتوانید در انتهای مقاله مشاهده کنید. همچنین برای مشاهده قیمت تمام تلویزیون های موجود سونی به صفحه‌ی قیمت تلویزیون سونی مراجعه کنید. 

تفاوت تلویزیون سونی x8000h با x80j در بخش طراحی

مقایسه سونی x80j و x8000h سونی

ابتدا مقایسه را از ابعاد دو تلویزیون آغاز کنیم. تلویزیون سونی X8000H در ابعاد بسیار متنوعی عرضه می شود که شامل: 43، 49، 55، 65، 75 و 85 اینچی می شود. در مقابل X80J تنوع ابعاد کمتری داشته و در سایز های 43، 55، 65 و 75 اینچی عرضه می شود. بنابراین چنانچه به بزرگی تلویزیون اهمیت خاصی می دهید می توانید X8000H را انتخاب کنید که در بالاترین سایز 85 اینچی عرضه می شود. هر دو تلویزیون از طیف گسترده ای از پورت ها برخوردار می باشند که از جمله آنها پورت HDMI، پورت  اترنت، پورت USB و… اشاره کرد. تلویزیون سونی X80J در همه مدل ها بر روی دو پایه قرار دارد که سونی نام Slim Blade stand را برای آن انتخاب کرده است. در مقابل تلویزیونX8000H  در مدل های 49، 55 و 65 اینچی بر روی پایه های فلزی معمولی قرار دارد ولی در مدل های 75 و 85 اینچی بر روی پایه های Slim Blade stand قرار دارد که بر زیبایی آن افزوده. در مجموع باید گفت هر دو تلویزیون به جز در ابعاد نهایی، در بقیه موارد تا اندازه زیادی شبیه به هم هستند و انتخاب در این بخش بیشتر به سلیقه خریداران مربوط می شود. همانطور که در جدول تفاوت تلویزیون سونی x80j با x8000h مشاهده میکنید ضخامت و میزان حاشیه های هر دو مدل دقیقا اندازه مشابه یکدیگر هستند.

مقایسه کیفیت صفحه نمایش و تصویر x8000h و x80j

مقایسه صفحه نمایش تلویزیون x8000h و x80h

هر دو تلویزیون های X80J و X8000H از پنل LED استفاده می کنند. تلویزیون X80J در تمامی مدل ها از نور پس زمینه Direct LED استفاده می کند ولی در تلویزیون X8000H برای مدل 43 و 49 اینچی خود از نور پس زمینه Edge LED استفاده شده است. با این حال مدل های 55، 65، 75 و 85 اینچی X8000H دارای نور پس زمینه از نوع Direct LED هستند. بنابراین در سایز های بالا هر دو محصول مشابه هستند و چنانچه می خواهید مدل 43 یا 49 اینچی را خریداری کنید بهتر است X80J را انتخاب کنید تا کیفیت بالاتری را شاهد باشید. در پنل های Direct LED لامپ های LED در تمامی صفحه نمایش پخش شده اند و از این رو همه بخش های پنل کیفیت یکسانی از نظر رنگ و روشنایی دارد ولی در پنل های Edge LED تنها از یک ردیف (یا در برخی تلویزیون ها بیشتر) لامپ LED استفاده می شود که در نتیجه کیفیت همه بخش های تصویر مشابه نخواهد بود.

پنل هر دو تلویزیون از فناوری Frame Dimming برخوردار است. این فناوری با کم نور کردن یا خاموش کردن برخی لامپ های پس زمینه، باعث کاهش نور در برخی بخش های تصویر که قرار است رنگ مشکی را نمایش دهند می شود و اینگونه رنگ مشکی عمیق تر و با کیفیت تری ارائه می دهد. همچنین از آنجا که کیفیت دیگر رنگ ها نیز به رنگ مشکی بستگی دارد، سایر رنگ ها نیز در این تلویزیون دارای کیفیت رنگ بالایی هستند. در جدول بالا میتوانید مقایسه تلویزیون سونی x8000h با x80j در بخش رنگبندی، یکنواختی رنگ خاکستری، کنتراست تصاویر و … را مشاهده کنید.

تلویزیون X80J از پنلی با ماتریس ADS استفاده می کند و در آن سو تلویزیون X8000H در مدل های 43 تا 65 اینچی از پنل IPS سود می برد و در دو مدل 75 و 85 اینچی از پنل VA برخوردار است. پنل های ADS را می توان نمونه بهبود یافته پنل های IPS دانست که در آنها میزان غنا و کیفیت رنگ پیشرفت های قابل توجهی داشته و از سویی زاویه دید نیز مقداری بهتر شده است. پنل های IPS نیز که مشهور ترین پنل های بازار هستند نسبت به پنل های TN عمق و کیفیت رنگ بهتری دارند و یکی از مهمترین ویژگی های آنها زاویه دید گسترده ای است که در اختیار مخاطب قرار می دهند. پنل های VA که می توان تلویزیون های زیادی را مشاهده کرد که از آن استفاده می کنند می تواند کنتراستی عالی ارائه دهد ولی برای ارائه زاویه دیدی در سطح یک پنل IPS به لایه های بیشتری نیاز دارد. خوشبختانه سونی این کار را انجام داده است و این مدل هایی از تلویزیون X8000H که از پنل VA استفاده می کنند مشکلی در زاویه دید وجود ندارد. در مجموع می توان گفت در بین تمامی این مدل ها، تلویزیون X80J که از پنل ADS استفاده می کند تا اندازه ای برتر از X8000H است.

سونی برای هر دو تلویزیون خود فرمت های مختلف HDR را ارائه کرده است که به نظر مهمترین آنها دالبی ویژن دوست داشتنی است. هر دو تلویزیون X80J و X8000H از فرمت دالبی ویژن پشتیبانی می کنند و از این رو هر دو گزینه های مناسبی برای تماشای فیلم محسوب می شوند. همچنین هر دو محصول از HDR10 نیز پشتیبانی می کنند که هر چند در سطح HDR10+ نیست اما همچنان کیفیت بسیار مطلوبی را در اختیار بیننده قرار می دهند. فرمت HLG نیز توسط هر دو تلویزیون پشتیبانی می شود که بیشتر برای شبکه های پخش زنده کاربرد دارد.

هر دو تلویزیون سونی X80J و تلویزیون سونی X8000H از پردازنده تصویر 4K HDR Processor X1 استفاده  می کنند. این پردازنده می تواند تصاویر را پیکسل به پیکسل پردازش کرده و تصاویری بسیار دقیق و با کیفیت را ارائه دهد. سونی همچنین از موتور پرداشگر افزایش وضوح X-Reality PRO برای هر دو تلویزیون استفاده کرده است که می تواند با حذف نویز ها و پردازش دقیق تصاویر، محتوایی با کیفیت عالی را در اختیار بیننده قرار دهد. این موتور پردازشی کار خود را با تطبیق دادن تصاویری که قرار است نمایش داده شوند با تصاویری است که از ابتدا در آن ذخیره شده اند شروع می کند تا بتواند معیار های مورد نیاز برای بهبود کیفیت تصویر را تشخیص دهد. سپس با ایجاد تغییراتی همچون میزان اشباع رنگ ها، بهبود کنتراست، کاهش نویز و… باعث بهبود هر چه بیشتر کیفیت تصاویر می شود. در نتیجه باید گفت هر دو تلویزیون از نظر توانایی پردازش تصویر در یک سطح قرار می گیرند.

اما موارد گفته شده در بالا به معنای کیفیت یکسان هر دو تلویزیون نیست. تلویزیون X80J با روشنایی 410 نیتی در سطح پایین تری نسبت به X8000H با روشنایی 530 نیتی قرار می گیرد. این موضوع سبب می شود X80J بازتاب نور بیشتری داشته باشد و در نتیجه کیفیت آن در محیط های پر نور نتواند با X8000H رقابت کند. موضوع دیگری که در رابطه با روشنایی وجود دارد، بهبود قابلیت پشتیبانی از HDR است و بنابراین تصاویر HDR به نمایش درآمده در X8000H تا حدودی کیفیت بیشتری دارند که ناشی از نورپردازی بهتر است. همچنین تلویزیون X8000H به واسطه همین روشنایی بیشتر، می تواند تصاویر SDR را نیز با اندکی کیفیت بهتر به نمایش بگذارد.

یکی از نکاتی که می تواند بر کیفیت تماشای فیلم اثر بگذارد، کیفیت سیستم صوتی تلویزیون است. هر دو تلویزیون دارای سیستم صوتی دو کاناله هستند که مجموع توان صوتی 20 واتی را ارائه می کنند. هر دو تلویزیون سونی X80J و X8000H از فرمت های مختلف صوتی مانند دالبی اتموس و دالبی دیجیتال پشتیبانی می کنند. در این بین تلویزیون X80J به واسطه پشتیبانی از پورت eARX می تواند خروجی صدای بهتری در اختیار بیننده قرار دهد.

تفاوت Input Lag Sony X80J & X8000H

input lag sony x80j and x8000h

هر دو تلویزیون از پنل هایی با رفرش ریت 50 هرتزی استفاده می کنند و از سویی از HDMI 2.1 نیز پشتیبانی نمی کنند! معنی جمله ای که گذشت این است که بهتر است به فکر تلویزیون دیگری برای گیمینگ باشید ولی اگر هر کدام از این دو تلویزیون را برای گیمینگ خریداری کرده اید باید گفت اوضاع آنقدر ها هم بد نیست. هر دو محصول X80J و X8000H به فناوری Motionflow مجهز شده اند که می تواند تا اندازه ای ضعف رفرش ریت صفحه نمایش را بپوشاند و رفرش ریت را به صورت مصنوعی به 200 هرتز برساند که البته نمی تواند حتی کیفیت یک تلویزیون با رفرش ریت نیتو 120 هرتزی را هم القاء کند. زمان پاسخگویی تلویزیون X80J به 5 میلی ثانیه و تلویزیون X8000H به 4.9 میلی ثانیه می رسد که اختلاف خاصی ندارند. با این حال تفاوت اینپوت لگ بیشتر است و در مورد X80J به 11 میلی ثانیه و X8000H به 12 میلی ثانیه می رسد که البته اعداد محاسبه شده برای گیمینگ با کیفیت 4K و رفرش ریت 60 هرتزی است. در جدول بالا میتوانید مقدار input lag هر دو مدل را در کیفیت های مختلف مقایسه کنید.

بررسی ورودی های x80j و x8000h سونی

بررسی و تفاوت تلویزیون سونی x80j با x8000h در ورودی

مقایسه امکانات هوشمند x80j و x8000h

مقایسه تلویزیون سونی x8000h و x80j

هر دو مدل X80J و X8000H از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند. استفاده از سیستم عامل اندروید باعث شده کاربران به طیف وسیعی از امکانات و اپلیکیشن هایی که توسط سازندگان مختلف و از جمله خود گوگل برای این پلتفرم ساخته شده دسترسی داشته باشند. برای دانلود این اپ ها می توانید از Google Play Store استفاده کنید که برای این پلتفرم بهینه شده است. سونی برای هر دو تلویزیون مقدار مساوی 16 گیگابایت حافظه داخلی در نظر گرفته است که در نگاه اول کم به نظر می رسد ولی از آنجا که معمولا حافظه تلویزیون تنها برای ذخیره برنامه ها مورد استفاده قرار می گیرد، حجم مناسبی بوده و بعید است به زودی بتوانید آن را پر کنید.

شما می توانید از انواع مرورگر های اینترنت همچون کروم و فایرفاکس در تلویزیون استفاده کنید و از مرور وب در صفحه نمایشی عظیم و گسترده لذت ببرید. هر دو محصول از دستیار صوتی گوگل موسوم به Google Assistant پشتیبانی می کنند و می توانید با استفاده از آن تا اندازه زیادی از تایپ و بالا و پایین رفتن در منو ها راحت شوید. با استفاده از این دستیار صوتی حتی می توانید برنامه های دلخواه خود را پیدا کنید به صورتی که برای نمونه می توانید از آن در مورد فیلم ها و سریال های جدید نتفلیکس یا آمازون سوال کنید تا لیستی از جدید ترین آنها در اختیارتان قرار دهد. یا می توانید به راحتی از آب و هوا سوال کنید و آب و هوای شهر و منطقه خود را سوال کنید تا آخرین وضعیت جوی برای شما نمایش داده شود. در مجموع می توان گفت دستیار صوتی Google Assistant توانسته سرعت کار با تلویزیون را به گونه قابل توجهی بهبود بخشد.

اگر تمایل داشته باشید محتویات موبایل خود را بر روی تلویزیون تماشا کنید می توانید برای گوشی های اندرویدی از Chromecast استفاده کنید. خوشبختانه هر دو تلویزیون های سونی X80J و X8000H از گوشی ها و تبلت های اپل نیز پشتیبانی می کنند و می توانید با استفاده از AirPlay به راحتی آیفون و آیپد خود را به تلویزیون متصل کنید. در مجموع در بخش ویژگی های هوشمند باید گفت این دو تلویزیون به واسطه استفاده از یک پلتفرم، تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و هر دو از امکانات هوشمند بسیاری برخوردارند که می توانید با استفاده از آنها نه تنها استفاده راحت تری از تلویزیون داشته باشید بلکه این امکانات می توانند در جهت هر چه لذت بخش تر کردن کار با تلویزیون نیز کمک کنند. به طول کلی در مقایسه و تفاوت تلویزیون سونی x80j با x8000h تنها تفاوت چشمگیر آن نسخه اندروید است که x80j از اندروید بالاتری برخوردار است.

نتیجه گیری کلی برای خرید

تلویزیون سونی X80J و تلویزیون سونی X8000H دو مدل بسیار نزدیک به هم هستند و انتخاب بین آنها کار آسانی نیست چرا که هر یک در دارای نقاط قوت خاصی نسبت به دیگری هستند. اگر بزرگترین مدل را در بین این دو تلویزیون می خواهید می توانید روی مدل 85 اینچی X8000H حساب کنید. اگر می خواهید تلویزیونی با ابعاد کوچکتر مانند 43 یا 49 اینچی خریداری کنید بهتر است X80J را انتخاب کنید چرا که کیفیت آن در ابعاد کوچکتر نیز به واسطه استفاده از Direct LED بهتر است. اگر از دوستداران فرمت های HDR هستید بهتر است یک مدل از X8000H را خریداری کنید چرا که روشنایی بیشتر و در نتیجه کیفیت HDR بیشتری دارد. اگر بهترین زاویه دید را می خواهید می توانید روی X80J با پنل ADS حساب کنید ولی اگر کنتراست برای شما در اولویت است بهتر است یکی از مدل ها 75 یا 85 اینچی X8000H را انتخاب کنید که پنل VA دارد. در وبسایت AMAZON قیمت 55 اینچ این دو مدل در حدود 600 دلار و 700 دلار بفروش میرسد.  در مجموع باید گفت هر دو تلویزیون تا اندازه زیادی شبیه هم هستند و هر کدام را بخرید تفاوت چندانی با آن یکی ندارد ولی به نظر ما در این بین بهترین گزینه برای خرید، مدل های 75 و 85 اینچی تلویزیون سونی X8000H هستند. در صورت نیاز به هرگونه مشاوره و یا راهنمایی خرید تلویزیون میتوانید با کارشناسان میتاکالا تماس بگیرید.

تمامی تلویزیون های سونی میتاکالا به صورت اصل، کاملا وارداتی، قطعات ژاپنی و مونتاژ مالزی بوده و دارای گارانتی و بیمه نامه پنل است. 

قیمت سایز های مختلف

منبع
بررسی شده توسط کارشناسان میتاکالا و وب سایت RTINGS
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه