مقایسه و تفاوت تلویزیون سونی x80j و x90j

تفاوت تلویزیون سونی X80J با X90J

 

سونی در سال 2021 از دو مدل X90J و x80J خود رونمایی کرد تا مشتریان بتوانند بر اساس مبلغ بودجه و نوع کارایی که از تلویزیون انتظار دارند تلویزیون مورد نظر خود را انتخاب کنند. در ادامه این مقاله به بررسی و تفاوت و مقایسه تلویزیون سونی X80J و تلویزیون سونی X90J خواهیم پرداخت تا ببینیم هر کدام از این مدل ها چه مزایای نسبت به یکدیگر داشته و میتوانند انتخاب بهتری باشند. از لحاظ کیفیت و قیمت تلویزیون سونی 4K هر دو مدل نسبت به امکانات و کیفیت تصویر از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند. این تلویزیون ها مدل های ارتقاء یافته‌ی تلویزیون سونی X8000H و تلویزیون سونی X9000H هستند که در سال 2020 عرضه شده بودند. در جدول زیر میتوانید امتیازات دو تلویزیون در مورد انواع برنامه های تلویزیون مشاهده کنید و تفاوت تلویزیون سونی X80J و X90J را مقایسه کنید. 

مقایسه تلویزیون سونی x80j با x90j در طراحی و ساخت

تفاوت در طراحی و ساخت x80j و x90j

تلویزیون سونی X80J در ابعاد متنوعی عرضه می شود که شامل 43، 50، 55، 65 و 75 اینچی است. در مقابل برای تلویزیون سونی X90J امکان سفارش مدل 43 اینچی وجود ندارد و ابعاد آن از 50 اینچی شروع می شود. البته مدل 50 اینچی نیز کمیاب بوده و در اغلب بازار ها تنها در سه مدل 55، 65 و 75 اینچی عرضه شده است. از این رو چنانچه در فضا محدودیت دارید می توانید X80J را خریداری کنید ولی اگر محدودیتی ندارید بهتر است به ادامه متن توجه کنید تا گزینه مناسب تری را انتخاب کنید. هر دو تلویزیون دارای پورت های متعددی هستند که قطعا مهمترین آنها چهار پورت HDMI است. تلویزیون X80J تنها از پورت های HDMI 2.0 پشتیبانی می کند در حالی که X90J دارای دو پورت HDMI 2.0 و دو پورت HDMI 2.1 است. پشتیبانی از پورت HDMI 2.1 مزیت بزرگی محسوب می شود و اگر می خواهید بالاترین پرفورمنس کنسول های بازی نسل جدید را تجربه کنید بهتر است از تلویزیونی استفاده کنید که از پورت HDMI 2.1 پشتیبانی می کند. به جز پشتیبانی از پورت مذکور که البته بسیار مهم است، دو تلویزیون از نظر طراحی و ساخت تفاوت محسوسی ندارند. همچنین کیفیت ساخت هر دو تلویزیون بسیار بالا بوده و شایسته نام و نشان سونی است. 

هر دو تلویزیون از حاشیه و ضخامت بسیار پاینیی در طراحی برخوردار هستند که باعث زیبایی های تلویزیون میشوند همانطور که در جدول بالا تفاوت تلویزیون سونی x80J و X90J مشاهده میکنید سونی X80J از حاشیه‌ی 0.59 اینچ (1.5 سانتی متر) و مدل X90J از حاشیه‌ی 0.39 اینچ ( 1 سانتی متر) برخوردار بوده و مدل X90J از حاشیه‌ی نیم سانتی متری کمتری برخوردار است. در زمینه‌ی ضخامت تلویزیون هم X90J از ضخامت کمتری برخوردار بوده و ضخامت 7.2 سانتی متری حدود یک دهم سانتی متر از X80J ضخامت کمتری دارد. به طوری کلی هر دو تلویزیون از کیفیت ساخت بسیار مناسبی برخوردار بوده اما سونی x90j به نسبت از کیفیت بهتری برخوردار است که با توجه به اختلاف قیمت این مورد قابل توجیه است.

شما میتوانید در صفحه‌ی قیمت تلویزیون سونی باقی قیمت ها را مشاهده کنید.

مقایسه کیفیت صفحه نمایش x80j و x90j

تفاوت کیفیت صفحه نمایش تلویزیون x80j با x90j

یکی از مهمترین وجوه تمایز و تفاوت تلویزیون سونی X90J با X80J به پنل آنها مربوط می شود. البته هر دو تلویزیون از پنل LED با کیفیت 4K برخوردارند ولی فناوری Dimming آنها با هم متفاوت است. تلویزیون X90J از فناوری Local Dimming استفاده می کند در حالی که X80J از فناوری Frame Dimming بهره برده است. همانطور که میدانیم واژه Dimming به معنای تاریکی و خاموشی است و در تلویزیون ها نیز همین معنا را دارد و به خاموش و روشن شدن لامپ های LED پس زمینه اشاره دارد. خاموش شدن یا کم نور شدن این لامپ ها باعث می شود آن بخش هایی که نیاز است سیاه رنگ باشند، عمق رنگ و کیفیت بهتری داشته باشند و به این صورت کیفیت سایر رنگ ها نیز تقویت می شود. در تلویزیون هایی که از فناوری Frame Dimming استفاده می شود تمامی لامپ ها کم نور و پر نور می شوند و اینگونه می توانند تاریکی و روشنی را بازسازی کنند.

اما در تلویزیون هایی که از فناوری Local Dimming استفاده شده همانطور که از نامش پیداست، نور هر بخش از صفحه به صورت مستقل و جداگانه کم و زیاد می شود. از این رو می توان کیفیت بیشتری را شاهد بود. به عنوان مثال می توان به نمایش یک شب با ماه اشاره کرد. در تلویزیون هایی که از فناوری Frame Dimming استفاده می کنند تمامی صفحه رو به تاریکی می رود و ماه نیز تنها به واسطه رنگ خود متفاوت خواهد بود. ولی همین صحنه در یک تلویزیون Local Dimming به این صورت خواهد بود که یک ماه بسیار درخشان در میان آسمانی با تیرگی عمیق قرار می گیرد و اینگونه صحنه ای بسیار زیباتر پدید خواهد آمد. این فناوری به خصوص خود را در فیلم ها و بازی هایی که بیشتر در صحنه های تاریک می گذرند می تواند کاربرد داشته باشد و کارایی آن در چنین صحنه هایی به خوبی مشخص می شود. فناوری Local Dimming تاثیر مهمی بر کنتراست داشته و معمولا کنتراست آن به صورت جداگانه بیان می شود که در مورد تلویزیون X90J کنتراست Local Dimming به 6221 به 1 می رسد که کنتراستی بسیار خوب و در خور توجه است.

یکی از مهمترین فاکتور های کیفیت تلویزیون، پردازنده آن است. در حال حاضر سونی برخی از بهترین پردازنده ها را برای تلویزیون های جدید خود به کار گرفته است که شاید بهترین آنها پردازنده های شناختی سری XR باشد. تلویزیون سونی X90J از همین پردازنده شناختی XR استفاده می کند در حالی که تلویزیون X80J از پردازنده X1 استفاده می کند. پردازنده XR که به یکی از برترین نمونه های هوش مصنوعی مجهز شده است می تواند با تجزیه و تحلیل محتوایی که در حال پخش است، واکنش مغز انسان به دیدن این تصاویر را شبیه سازی کند تا محتوا را به آن صورتی که بیننده دوست دارد ببیند پردازش کند. برای نمونه این پردازنده می تواند در هنگام پخش یک مسابقه ورزشی، رنگ ها را به صورتی سیر تر نمایش داده و از سویی صدای تلویزیون را نیز برای چنین محتوایی تنظیم کند. این ویژگی هایی است که در پردازنده X1 یافت نمی شود و از این رو در زمینه کارایی و قدرت پردازنده می توان گفت X90J دست بالا را دارد.

هر دو تلویزیون سونی از انواع فرمت های HDR پشتیبانی می کنند که شامل دالبی ویژن نیز می شود. علاوه بر آن، هر دو محصول از HDR10 و HLG نیز پشتیبانی می کنند اما کیفیت آنها تفاوت قابل توجهی دارد. این تفاوت کیفیت به میزان متفاوت روشنایی مربوط می شود که برای X80J به 405 نیت و برای X90J به 778 نیت می رسد که اختلاف قابل توجهی است. همانطور که میدانیم مهمترین عامل در ارائه کیفیت بالاتر HDR، نور و نورپردازی است به گونه ای که تلویزیونی که روشنایی بیشتری داشته باشد، کیفیت HDR بالاتری را نیز به نمایش خواهد گذاشت. از سویی تلویزیونی که روشنایی بیشتری دارد می تواند در محیط های پر نور کیفیت بالاتری داشته باشد. با این حال باید گفت میزان روشنایی X80J نسبت به قیمت آن مناسب است.

تلویزیون سونی X90J و سونی X80J هر دو از Triluminos Pro به عنوان بهبود دهنده رنگ ها و افزاینده کیفیت استفاده می کنند. ولی نسخه ای که در X90J به کار می رود با نام XR Triluminos Pro شناخته می شود که می تواند با کمک هوش مصنوعی به بهبود هر چه بیشتر کیفیت رنگ ها کمک شایانی کند. در مجموع باید گفت با اینکه تلویزیون سونی X90j کیفیت بالاتری دارد ولی X80J نیز با توجه به قیمت خود کیفیت مطلوبی ارائه می کند که شاید در کمتر تلویزیونی با این سطح قیمت بتوان چنین کیفیتی را شاهد بود.

مقایسه Input Lag سونی X80J با X90J

تفاوت input lag سونی مدل x80j و x90j

تلویزیون سونی X90J رفرش ریتی برابر با 120 هرتز را به صورت نیتو ارائه می کند در حالی که X80J رفرش ریت 50 هرتزی دارد. از دیگر سو X90J از پورت HDMI 2.1 پشتیبانی می کند ولی همانطور که گفته شد X80J تنها پورت HDMI 2.0 را پشتیبانی می کند. بنابراین باید گفت اگر به فکر خرید یک تلویزیون برای لذت بردن از گیمینگ با کنسول های جدید هستید بهتر است X90J را انتخاب کنید. در مورد اینپوت لگ نیز باید گفت هر دو تلویزیون در رده مناسبی قرار دارند ولی این X80J است که اینپوت لگ بهتری دارد به گونه ای که در یک شرایط برابر برای اجرای بازی با کیفیت 4K و رفرش ریت 60 هرتزی و در حالی که Game Mode فعال باشد، تلویزیون X80J اینپوت لگ 10 میلی ثانیه ای دارد در حالی که این عدد برای X90J برابر با 18 میلی ثانیه است. با این حال چنانچه رفرش ریت تلویزیون X90J را روی 120 هرتز قرار دهید، اینپوت لگ به حدود 11 میلی ثانیه کاهش پیدا می کند.

تلویزیون X80J نیز می تواند به صورت Motionflow به رفرش ریت 200 هرتزی برسد ولی این تنها شبیه سازی چنین رفرش ریتی است و در عمل حتی به اندازه 120 هرتزی نیز کارایی ندارد. همچنین تلویزیون X90J از فناوری XR Motion Clarity بهره می برد که می تواند با پردازش هر یک از پیکسل ها، بهترین کارایی را در زمینه رفرش ریت به مخاطب ارائه کند. این فناوری به خصوص در بازی های اکشن کاربرد بالایی دارد و چنانچه دوستدار بازی های اکشن ریسینگ یا شوتر هستید، این فناوری کمک خوبی برای شما خواهد بود. هر دو تلویزیون از فناوری های Variable refresh rate (VRR) یا همان رفرش ریت متغیر و Auto Low Latency Mode (ALLM) یا همان کاهش خودکار لگ استفاده می کنند که می تواند باعث شود بازی ها روان تر و پویا تر اجرا شوند.

همچنین ذکر این نکته لازم است که حتما در هنگام اجرای بازی باید Game Mode فعال باشد چرا که با غیر فعال بودن آن عملا هر دو تلویزیون نمی توانند کارایی مطلوبی داشته باشند به صورتی که در اگر حالت بازی غیر فعال باشد اینپوت لگ در تلویزیون X90J به 161.7 میلی ثانیه و در X80J به 132.6 میلی ثانیه خواهد رسید که باعث می شود گیمینگ با اخلال جدی مواجه شود. در مجموع باید گفت اگر حاضر به پرداخت هزینه بالاتری باشید، X90J گزینه مناسب تری برای گیمینگ به شمار می رود هر چند با هزینه ای پایین تر می توانید از X80J نیز لذت ببرید.

در جدول بالا میتوانید مقایسه سونی x80j با x90j را در زمینه‌ی نرخ انتقال تصاویر در کیفیت ها مختلف را مشاهده کنید.

مقایسه سونی مدل x90j با x80j در ورودی ها

تفاوت تلویزیون سونی x80j با x90j در ورودی ها

بررسی امکانات هوشمند x80j و x90j

امکانات هوشمند تلویزیون سونی x80j و x90j

سونی برای این دو تلویزیون جدید خود از پلتفرم Android TV و رابط کاربری Google TV استفاده کرده است. هر چند به سختی بتوان نام رابط کاربری را به گوگل تی وی داد ولی گوگل تی وی از زمانی که ارائه شده توانسته به عنوان یکی از بهترین و کاربردی ترین ویژگی های هوشمند تلویزیون های اندرویدی شناخته شود. اما گوگل تی وی چیست؟ مهم ترین چیزی که همه از گوگل می شناسند، سرچ آن است. گوگل نیز خواسته این ویژگی و قابلیت بالای خود در سرچ را به تلویزیون ها نیز منتقل کند. به این صورت که می توان در تلویزیون هایی که از گوگل تی وی استفاده می کنند یک نوار جستجو را مشاهده نمود که کاربر می تواند هر شبکه، فیلم، ویدئو، سرویس استریم و… را در آن سرچ کند. این قابلیت باعث می شود کار با تلویزیون های اینچنینی بسیار راحت بوده و اصلا نیازی نباشد در منو های بیشماری جستجو کنید. در کنار این قابلیت، دستیار صوتی گوگل یا همان Google Assistant  نیز در اختیار شماست تا بتوانید با راحتی و سرعت بیشتری برنامه مورد علاقه خود را پیدا کنید. اینگونه دیگر دوران بالا و پایین شدن های طولانی در منو ها گذشته است.

از دیگر ویژگی های هوشمند دو تلویزیون سونی X90J و X80J می توان به اپلیکیشن های کاربردی فراوانی اشاره کرد که اغلب برای استفاده در اندروید تی وی بهینه شده اند. در واقع شما می توانید شمار زیادی از اپلیکیشن های پر طرفداری که بر روی گوشی هوشمند خود دارید را بر روی تلویزیون نیز نصب کنید با این تفاوت که در صفحه نمایشی بزرگ به نمایش در می آیند و برای آن بهینه شده اند. هر دو این تلویزیون ها نیز مانند هر وسیله اندرویدی دیگری به فروشگاه اپلیکیشن گوگل موسوم به گوگل پلی مجهز شده اند که می توانید از طریق آن اپ های مورد نیاز خود را دانلود کنید. این دو تلویزیون سونی دارای سرویس های پخش استریم فراوانی همچون نتفلیکس، آمازون پرایم ویدئو، اچ بی او مکس و… هستند که کافیست با ورود به اپ آنها و تهیه اشتراک کاربری، به دنیایی نامحدود از فیلم و سریال دیدنی دسترسی داشته باشید. در جدول بالا میتوانید مقایسه سونی x90j با x80j را در زمینه‌ی امکانات هوشمند مشاهده کنید.

 

نتیجه گیری کلی برای خرید

خرید یک تلویزیون تنها به کارایی های آن خلاصه نمی شود بلکه باید دید کدام یک ارزش خرید بالاتری دارد و از آن مهمتر کدام یک با بودجه خریدار همخوانی دارد. درست است که تلویزیون سونی X90J از نظر کارایی و کیفیت در رتبه بالاتری نسبت به X80J قرار می گیرد ولی به همان اندازه نیز قیمت بالاتری دارد که باید ببینید می توانید خود را برای پرداخت هزینه بیشتر مجاب کنید یا خیر. تلویزیون X90J دارای موتور پردازشی به مراتب قوی تر و هوشمند تری است که می تواند تصاویر با کیفیت تری را برای بیننده به نمایش درآورد. از سویی اگر یک پلی استیشن یا ایکس باکس خریداری کرده اید و می خواهید بهترین کیفیت ممکن را تجربه کنید می توانید روی X90J و امکانات فراوانی که به منظور بهبود تجربه گیمینگ دارد حساب کنید. با این حال همچنان قیمت مناسب تر X80J نیز می تواند به عنوان یک مولفه مهم در انتخاب یکی از این دو تلویزیون نقش داشته باشد. در صورت نیاز به مشاوره خرید تلویزیون میتوانید با کارشناسان میتاکالا تماس گرفته تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

قیمت سایز های مختلف

منبع
بررسی شده توسط کارشناسان میتاکالا و وب سایت RTINGS
4.4/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه