مقایسه تلویزیون سونی x95j و x9500h

مقایسه تلویزیون سونی x95j و x9500h

 

در این مقاله به مقایسه تلویزیون سونی x95j و x9500h خواهیم پرداخت تا ببینیم این دو تلویزیون پرچمدار سونی چه تفاوت‌ها و مزایایی نسبت به یکدیگر دارند.

تلویزیون سونی x9500h و تلویزیون سونی x95j با اینکه در دو سال مختلف عرضه شدند ولی به عنوان رقبایی جدی شناخته می شوند. این دو تلویزیون شباهت های بسیاری دارند و در واقع می توان گفت X95J نمونه به روز شده X9500H است. ولی X9500H هنوز هم آنقدر خوب است که به رقیبی سر سخت تبدیل شود. عمده تفاوتی که میان این دو تلویزیون بالا رده سونی وجود دارد به استفاده از پردازنده جدید شناختی در تلویزیون سونی X95J مربوط می شود. اما آیا این پردازنده ارزش آن را دارد که تلویزیون قبلی خود را عوض کنیم یا X95J را برای خرید یک تلویزیون جدید انتخاب کنیم؟ در انتها با ما همراه باشید تا با بررسی این دو تلویزیون سونی 2021 به این سوال پاسخ دهیم.

پیش از پرداختن به ابعاد و قیمت خوب است یک نکته را یادآوری کنیم. تلویزیون سونی X9500H در بازار های مختلف با نام های متفاوتی شناخته می شود که از جمله آنها XH95، X950H، X95H و… است. این نام ها همگی به یک تلویزیون اشاره دارند و از این رو باید در هنگام خرید مواظب باشید و دچار برداشت اشتباه نشوید. اما ابعاد و قیمت.  تلویزیون سونی X95J تنها در سه سایز 65، 75 و 85 اینچی عرضه می شود که در وبسایت AMAZON قیمت آنها به ترتیب برابر با 2000 دلار، 2300 دلار و 3500 دلار است. تلویزیون X9500H اما وضعیت متفاوتی داشته و در ابعادی متنوع تر عرضه می شود که شامل: 49، 55، 65، 75 و 85 اینچی می شود که به ترتیب قیمتی برابر با 1000 دلار، 1200 دلار، 1600 دلار، 2600 دلار و 3800 دلار می شود.

ضمن اینکه ابعاد 49 اینچ در بازار ایران بسیار کم یاب است و به نوعی اصلا وارد نمی‌شود، باید یادآوری کنیم که تمامی قیمت هایی که گفته شد برای زمانیست که از نمایندگی های رسمی سونی خرید کنید و از این رو در خرید از فروشگاه های دیگر طبیعتا قیمت ها متفاوت است و از آنجا که در سونی در ایران نمایندگی رسمی ندارد قیمت ها متفاوت از چیزی است که با تبدیل دلار به ریال بدست می آید اما شما میتوانید در میتاکالا بهترین قیمت تلویزیون سونی را دریافت کنید و ضمانت، اصالت، گارانتی و بیمه را در اختیار داشته باشید. در جدول زیر به مقایسه تلویزیون سونی x95j و x9500h در زمینه‌ی پخش محتواهای گوناگون پرداخته‌ام و برای هر برنامه یک نمره دریافت کرده اند و همانطور که مشاهده میکنید نمرات بسیار نزدیک به هم دریافت کرده اند.

تفاوت تلویزیون سونی x95j با x9500h در طراحی و ساخت

تفاوت تلویزیون سونی x95j و x9500h

سونی برای طراحی تلویزیون X95J از طراحی مینیمالیستی زیبایی استفاده کرده است که باعث می شود این تلویزیون همچون یک قاب زیبا در خانه به نظر برسد. صفحه نمایش درون یک قاب یکپارچه نازک قرار گرفته است. از آنسو با اینکه طراحی X9500H نسبتا معمولی تر ارزیابی می شود ولی در ساخت آن از همان کیفیت X95J استفاده شده است. هر دو تلویزیون بر روی پایه های آلومینیومی قرار گرفته اند که از استحکام بسیار خوبی برخوردارند.

یکی از مهمترین تفاوت های در تلویزیون در پورت های آنهاست. هر دو از چهار پورت HDMI برخوردار هستند اما تمامی پورت های X9500H از ورژن 2.0 است در حالی که X95J دارای دو پورت با ورژن 2.0 و دو پورت با ورژن 2.1 است. پشتیبانی از پورت HDMI 2.1 باعث می شود تلویزیون بتواند محتوا هایی با کیفیت 4K و رفرش ریت 120 هرتزی را پخش کند در حالی که پورت های HDMI 2.0 تنها می توانند از رفرش ریت 60 هرتزی با کیفیت 4K پشتیبانی کنند. هر دو تلویزیون دارای پورت های USB، خروجی اپتیکال، تیونر زمینی و… هستند. همچنین هر دو برای ارتباط بیسیم از بلوتوث و وای فای استفاده می کنند.

در جدول تفاوت طراحی x95j و x9500h مشاهده میکنید که هر دو تلویزیون از کیفیت ساخت بسیار خوبی برخوردار هستند و بدون هیچگونه تفاوتی در حاشیه (با حاشیه‌ی کمتر از 1 سانتی متر) تنها در ضخامت تلویزیون مقدار خیلی کمی تفاوت دارد که در این زمینه x95j از مدل مشابه خود پیشی گرفته و ضخامت کمتری دارد.

مقایسه تلویزیون سونی x95j با x9500h در صفحه نمایش و کیفیت تصویر

تفاوت کیفیت صفحه نمایش سونی x9500h با x95j

در چنین بازه قیمتی طبیعی است که انتظار تلویزیون های Full Array را داشته باشیم. سونی نیز با درک این موضوع از برخی از بهترین پنل های LED خود برای این دو تلویزیون استفاده کرده است. تلویزیون های سونی X95J و X9500H هر دو دارای پنلی از با نور پس زمینه Direct هستند که بدین معناست که لامپ ها در تمامی پشت صفحه نمایش پخش شده اند و از این رو تمامی بخش های آن دارای کیفیت یکسانی است. همچنین هر دو از فناوری Local Dimming استفاده می کنند. استفاده از Local Dimming به این معناست که تلویزیون ها روشنایی هر بخش از صفحه نمایش می تواند کم یا زیاد شود. این فناوری در هنگام نمایش بخش های تیره رنگ کارایی داشته و میتواند با خاموش کردن یا کم نور کردن آن بخش از صفحه نمایش که در حال نمایش تصاویری تیره رنگ است، بر عمق و کیفیت بخش های تیره بیفزاید و در نتیجه بر کیفیت سایر رنگ ها نیز افزوده می شود.

تلویزیون هایی که از فناوری Local Dimming برخوردارند می توانند لامپ ها را به صورت منطقه به منطقه روشن و خاموش کنند. این موضوع به خصوص جایی مشخص می شود که در یک صحنه بخش های پر نور و کم نور وجود دارند. برای مثال یک خودروی در حال حرکت در شب را تصور کنید. با این فناوری شما می توانید نور چراغ های خودرو را به خوبی مشاهده کنید و این در حالی است که تاریکی اطراف آن نیز از عمق و کیفیت خارق العاده ای برخوردار است. تلویزیون هایی که از بک لایت Direct و فناوری Local Dimming برخوردارند را در اصطلاح Full Array می نامند. هر چقدر تعداد بخش های قابل روشن و خاموش شدن در تلویزیون بیشتر باشد، کیفیت آن نیز بالاتر خواهد بود. هر دو تلویزیون X95J و X9500H از پنل VA استفاده می کنند. با اینکه چنین پنل هایی معمولا به زاویه دید خوب مشهور نیستند ولی سونی تلاش کرده با اضافه کردن لایه ها و همینطور به کارگیری فناوری هایی، زاویه دید تلویزیون ها را به سطح قابل قبولی برساند.

در مقایسه تلویزیون سونی x95j و x9500h در زمینه‌ی کیفیت تصویر میخواهیم از کیفیت تصویر X95J شروع کنیم. این تلویزیون با پنلی از نوع Full Array و استفاده از فناوری هایی نظیر Triluminos Pro در پنل خود به عنوان یکی از برترین تلویزیون های BRAVIA XR سونی شناخته می شود. بازه رنگی گسترده، کنتراست بهبود یافته، قابلیت بالاتر ارتقاء کیفیت تصاویر و… باعث شده اند با یکی از با کیفیت ترین تلویزیون های LED بازار روبرو باشیم.

همانطور که در بالا اشاره شد این تلویزیون از پنل VA استفاده می کند ولی خوشبختانه سونی با به خدمت گرفتن فناوری  X-Wide Angle زاویه دید مناسبی در این تلویزیون ارائه می کند و از این رو در اتاقی با ابعاد متوسط هر کس در هر نقطه ای می تواند تصاویر را با کیفیت مطلوبی مشاهده کند. این تلویزیون از فناوری X-Anti Reflection نیز برخوردار است. همانطور که میدانیم یکی از مهمترین مواردی که باعث تضعیف کیفیت تلویزیون می شود، انعکاس نور لامپ های اتاق در صفحه تلویزیون است. حال سونی با استفاده از این فناوری توانسته بازتاب نور از صفحه نمایش را تا اندازه زیادی کاهش دهد. با این حال نباید انتظار داشت تلویزیون در برابر نور طبیعی و در مکان هایی همچون در برابر پنجره ای که نور آفتاب از آن می تابد، کیفیت مطلوبی ارائه کند.

اما ویژگی فوق العاده ای که تلویزیون سونی X95J را از X9500H متمایز می کند وجود پردازنده شناختی XR است. در واقع سونی در سال 2021 بسیاری از تلویزیون هایش را به این پردازنده مجهز کرد که یکی از نقاط قوت محصولات این برند را در رقابت با رقیبان تشکیل می دهد. این پردازنده را از آن جهت Cognitive  یا همان شناختی می گویند که می تواند با استفاده از هوش مصنوعی خود به تحلیل و بررسی واکنش های مغز انسان نسبت به تصاویر بپردازد و از این طریق محتوای در حال نمایش را به بهترین شیوه ممکن پردازش کرده و برای بیننده به نمایش درآورد. بهبود کنتراست برای محتوا های مختلف، بهبود رنگ بندی، بهبود نورپردازی و… از جمله مواردی است که پردازنده شناختی XR از طریق آنها باعث بهبود کیفیت تصاویر می شود. تلویزیون سونی X95J همچنین می تواند تصاویر را با کیفیت 4K و رفرش ریت 120 هرتزی نمایش دهد که این ویژگی می تواند در آینده برای گیمینگ مفید باشد.

در آنسوی ماجرا تلویزیون سونی X9500H از پردازنده X1 استفاده می کند. این پردازنده در سال گذشته به عنوان یکی از بهترین و قدرتمند ترین پردازنده های تصویری در دنیای تلویزیون ها شناخته می شد ولی حالا در سال 2021 تغییرات زیادی در دنیای پردازنده ها رخ داده و X1 دیگر جایگاه گذشته خود را ندارد. با این حال X9500H اصلا دست و پا بسته نیست و همچون رقیب خود دارای پنل Full Array است و از فناوری هایی نظیر X-tended Dynamic Range Pro، Triluminos و… برخوردار است. در این تلویزیون نیز از X-Wide Angle استفاده شده است و از این رو در هر بخش از اتاق که نشسته باشید می توانید تصاویر را با کیفیت مطلوبی مشاهده کنید. این تلویزیون رفرش ریت 120 هرتزی را ارائه می کند ولی به واسطه استفاده از HDMI 2.0 تنها می تواند از رفرش ریت 60 هرتزی برای گیمینگ پشتیبانی کند که برای گیمینگ در حال حاضر تا اندازه زیادی کافی به نظر می رسد.

هر دو تلویزیون سونی X9500H و X95J از فرمت های HDR پشتیبانی می کنند که شامل فرمت های Dolby Vision، HDR10، HLG و IMAX Enhanced می شوند. با این حال در اینجا نیز هوش مصنوعی و پردازنده شناختی به کمک X95J می آید و از این رو نتیجه بهتری را شاهد خواهیم بود. روشنایی هر دو تلویزیون تقریبا در یک سطح است ولی در پخش محتوای HDR این X95J است که روشنایی نسبتا بیشتری دارد. در مجموع باید گفت کیفیت و کارایی تلویزیون سونی X95J نسبتا بالاتر بوده و به خصوص در زمینه پردازش تصویر دست بالا را دارد.

تفاوت Input Lag تلویزیون سونی X95J با x9500h

تفاوت x95j با x9500h سونی در input lag

در حال حاضر یکی از مواردی که به منظور خرید تلویزیون گیمینگ مد نظر خریداران است، پشتیبانی آن تلویزیون از پورت HDMI 2.1 است. عمده تفاوت این پورت با نسخه 2.0 در این است که 2.1 می تواند محتوای 4K را با رفرش ریت 120 هرتزی پخش کند در حالی که نسخه 2.0 می تواند کیفیت 4K را با رفرش ریت 60 هرتزی پخش کند. در حال حاضر بازی های کمی در بازار هستند که به صورت اورجینال از قابلیت ارائه با کیفیت 4K و رفرش ریت 120 هرتزی پشتیبانی کنند. همچنین کنسول های بازی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس به عنوان جدید ترین و قدرتمند ترین کنسول های بازی نیز توانایی پخش بسیاری از بازی ها با این فریم ریت را ندارند و از این رو اگر هدف شما گیمینگ با پلی استیشن و ایکس باکس است، در حاضر باید گفت رفرش ریت 120 هرتزی چندان به کارتان نخواهد آمد. این رفرش ریت البته برای کسانی که تلویزیون را به سیستم گیمینگ متصل می کنند می تواند مفید باشد. البته به شرطی که سیستم گیمینگ آنها آنقدر قوی باشد که بتواند با کیفیت 4K فریم ریت 120 فریم بر ثانیه ای ارائه کند.

هر دو تلویزیون سونی از فناوری VRR یا همان رفرش ریت متغیر برخوردارند که می تواند کمک خوبی برای بهبود گیمینگ باشد. اینپوت لگ تلویزیون های X95J و X9500H نیز با توجه به بازه قیمتی بسیار خوب است و برای بازی با کیفیت 1080P و رفرش ریت 120 هرتزی به ترتیب اینپوت لگ 9.8 میلی ثانیه ای و 10.8 میلی ثانیه ای را شاهد خواهیم بود. زمانی که کیفیت را به 4K افزایش دهیم این دو تلویزیون به ترتیب اینپوت لگ 17.8 و 19 میلی ثانیه ای را در رفرش ریت 60 هرتزی ارائه می کنند. همچنین تلویزیون X95J می تواند با کیفیت 4K و رفرش ریت 120 هرتزی، اینپوت لگ 9.6 میلی ثانیه ای داشته باشد که بسیار خوب است. در مجموع اگر خواهان تلویزیون های با کیفیتی برای گیمینگ هستید می توانید روی X95J و X9500H حساب کنید. به طور کلی عمده تفاوت تلویزیون سونی X95J و X9500H در زمینه‌ی ویژگی‌های گیمینگ پشتیبانی از HDMI 2.1 است که x9500h این قابلیت را ندارد اما X95j پشتیبانی میکند. تفاوت دوم نیز پشتیبانی از تصاویر 4K در رفرش ریت 120 هرتزی است که بازهم X95J در این زمینه موفق تر عمل کرده است.

مقایسه سونی X9500H با X95J در ورودی ها

تصویر ورودی های x9500h سونی و x95j

بررسی و مقایسه امکانات هوشمند x95j و x9500h

تفاوت امکانات هوشمند تلویزیون x95j با x9500h

تلویزیون سونی X95J از گوگل تی وی استفاده می کند که این شرکت در بسیاری از تلویزیون های سال 2021 خود به کار برده است. استفاده از گوگل تی وی نوید یک سیستم جامع و کامل را می دهد که در آن بتوان از انواع امکانات گوگل همچون دستیار صوتی آن موسوم به Google Assistant و سرچ گوگل استفاده کرد. این تلویزیون همچنین با آمازون الکسا کار می کند و از HomeKit اپل نیز پشتیبانی می کند. در آن سو تلویزیون سونی X9500H از پلتفرم اندروید تی وی معمولی استفاده می کند که در بسیاری تلویزیون ها وجود دارد ولی خوشبختانه با رابط کاربری خوب و سریع خود توانسته به عنوان یک تلویزیون هوشمند با کارایی بالا شناخته شود. هر دو تلویزیون از پلتفرم های پخش آنلاین مانند نتفلیکس، آمازون پرایم ویدیو و… برخوردار هستند و مانند دیگر تلویزیون های جدید سونی از سرویس استریم خاص این شرکت یعنی BRAVIA Core نیز استفاده می کنند که با کمک سونی پیکچرز ساخته شده است.

مقایسه سیستم صوتی x95j و x9500h سونی

تفاوت تلویزیون x95j و x9500h در سیستم صوتی

تلویزیون سونی X95J از جدید ترین نوآوری صوتی سونی یعنی صدای چندگانه آکوستیک برخوردار است. این تلویزیون از تیوتر های با کیفیت و ساب ووفر های یکپارچه استفاده می کند تا عملکرد صوتی فوق العاده ای را شاهد باشیم. مجموع توان صوتی این تلویزیون به 50 وات می رسد که برای پر کردن یک سالن کافی به نظر می رسد. استفاده از پردازنده شناختی XR در اینجا نیز کاربرد خود را نشان داده و این پردازنده می تواند با بهبود کیفیت صدا و تقویت آن و همچنین کالیبراسیون خودکار آکوستیک، کیفیت فوق العاده را ارائه کند. همچنین تلویزیون می تواند صدای سه بعدی و فراگیر با فرمت دالبی اتموس را نیز ارائه دهد.

تلویزیون سونی X9500H از پردازنده شناختی XR بی بهره است ولی همچون X95J از صدای چندگانه آکوستیک برخوردار است. برخورداری از فناوری زوم صوتی برای ارائه تجربه فوق العاده ای از تماشای فیلم و همچنین استفاده از اسپیکر های X-Balanced و S-Force Front Surround باعث شده با یکی از بهترین سیستم های صوتی نصب شده روی یک تلویزیون روبرو باشیم. مجموع توان خروجی صوتی تلویزیون X9500H به 30 وات می رسد که برای پر کردن یک اتاق بزرگ کافی است. در مجموع کیفیت و توان صوتی هر دو تلویزیون مناسب است ولی برای داشتن سیستم صوتی بهتر، پیشنهاد می کنیم تلویزیون X95J را انتخاب کنید.

نتیجه گیری کلی برای خرید

هر دو تلویزیون سونی X95J و X9500H به عنوان محصولاتی بالا رده شناخته می شوند و کارایی بسیار خوبی دارند به گونه ای که در زمره بهترین تلویزیون های LED بازار قرار می گیرند. با این حال سونی تلویزیون X95J را به عنوان محصولی پیشرفته تر و جایگزینی برای X9500H معرفی کرده است و طبیعی است که کارایی ها، قابلیت ها و کیفیت آن برتر از نسل پیشین باشد. همچنین سونی اخیرا تخفیفات قابل ملاحظه ای را برای X95J اعمال کرده است که باعث شده قیمت آن حتی از X9500H پایین تر بیاید. بنابراین اگر می خواهید تلویزیون جدید بخرید، پیشنهاد ما خرید X95J است ولی اگر تلویزیون X9500H دارید، دلیل مهمی برای تعویض آن با X95J وجود نداشته و اگر به فکر ارتقاء هستید بهتر است از X9500H به سمت تلویزیون های اولد سونی بروید.

در صورتی که نیاز به مشاوره‌ای در باره‌ی خرید تلویزیون دارید میتوانید با کارشناسان میتاکالا ارتباط برقرار کنید. همچنین پیشنهاد میکنیم برای دریافت آخرین تخفیفات و اطلاع از قیمت ها صفحه اینستاگرام میتاکالا را دنبال کنید.

قیمت سایز های مختلف

منبع
بررسی شده توسط کارشناسان میتاکالا و وب سایت RTINGS
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه