مقایسه تلویزیون x90j با x9000h

تفاوت و مقایسه تلویزیون سونی x90j و x9000h

 

در این مطلب به مقایسه تلویزیون سونی x90j و x9000h خواهیم پرداخت تا ببینیم این دو تلویزیون گیمینگ سونی که در سال های 2021 و 2020 عرضه شده اند نسب به یکدیگر چه تفاوت ها و برتری هایی دارند. سری های 9 سونی همواره مورد استقبال بسیاری از مشتریان قرار داشته، مخصوصا طرفداران بازی هایی ویدئویی مانند PS و XBOX. هر دو تلویزیون سونی x9000h و تلویزیون سونی x90j از کیفیت بسیار بالا و پردازنده های بسیار قوی استفاده میکنند و این امکانات باعث شده است تا بتوانند تصاویر را با کیفیت بسیار بالا و عالی به همراه سرعت ایندکس فوق العاده نمایش دهند. 

اگر به دنبال خرید تلویزیونی با قیمت زیر 1500 دلار باشید حتما نام تلویزیون های سونی X90J و X9000H را در لیست خود دارید. اما تفاوت این دو در کجاست و چقدر با هم متفاوت هستند؟ تلویزیون سونی X9000H محصول سال 2020 این کمپانی است و برای امسال قیمت آن کاهش یافته است ولی X90J مدل سال 2021 است و با این حال قیمت آن مقداری از X9000H بیشتر است. در ابتدا لازم به یادآوری است که X9000H در بازار های مختلف با نام هایی همچون X900H، X90H و XH90  نیز شناخته می شود. بنابراین این نام ها همه به یک تلویزیون اشاره دارند و یکی هستند. هر دو این تلویزیون ها از پنل LED و کیفیت 4K برخوردار هستند. تا انتها با ما همراه باشید تا با مقایسه تلویزیون سونی x90j و x9000h به تفاوت های آن ها پی ببریم. در جدول زیر شما میتوانید امتیازات و تفاوت سونی x90j با x9000h را در پخش انواع تصاویر و محتواهای گوناگون مشاهده کنید.

در حال حاضر کمتر تلویزیونی را می توان با سایز کمتر از 55 اینچ پیدا کرد ولی اگر به دنبال سایز 50 اینچ هستید باید گفت تلویزیون X90J با ابعاد 50 اینچی نیز عرضه می شود ولی X9000H تنها با سایز 55 اینچ به بالا در بازار وجود دارد. تلویزیون سونی X90J با ابعاد 50 اینچی قیمتی برابر با 1100 دلار دارد که در سایز 55، 65 و 75 اینچی قیمت آن به ترتیب به 1300، 1600 و 2400 دلار می رسد. در مقابل X9000H در سایز 55 اینچی قیمت 1000 دلاری دارد و قیمت آن برای سایز های 65، 75 و 85 اینچی به ترتیب 1400، 2000 و 2600 دلار می رسد. بنابراین عمده تفاوت قیمت در مدل های سایز بزرگ است و می توانید بین اینکه یک X90J با سایز 75 اینچی و قیمت 2400 دلاری بخرید یا 200 دلار دیگر روی آن بگذارید و یک X9000H با سایز 85 اینچی و قیمت 2600 دلاری بخرید تصمیم بگیرید. همچنین باید گفت این قیمت ها به خصوص برای سایز های بزرگ نسبت به اولد ها بسیار به صرفه هستند به گونه ای که اگر بخواهید یک تلویزیون سونی اولد C1 با سایز 77 اینچی بخرید باید 3800 دلار هزینه کنید. 

شما میتوانید قیمت این دو مدل در ابعاد مختلف را در قسمت پایانی مقاله مشاهده کنید. همچنین برای اطلاع از قیمت سایر مدل ها به صفحه‌ی قیمت تلویزیون سونی مراجعه کنید.

مقایسه تلویزیون سونی x9000h با x90j در طراحی و ساخت

تفاوت تلویزیون سونی x90j و x9000h در طراحی و ساخت

طراحی تلویزیون ها به مرحله خوبی از پختگی رسیده است و دیگر در زمینه طراحی ظاهری نمی توان تفاوت خاصی بین تلویزیون های بازار مشاهده کرد. با این حال تفاوت های اندکی نیز وجود دارند که در خور توجه نیستند. همانطور که در جدول مقایسه تلویزیون سونی x90j و x9000h در بخش طراحی مشاهده میکنید هر دو مدل از کیفیت ساخت بسیار خوبی برخورداد بوده و امتیاز یکسانی گرفته اند و از لحاظ ضخامت و حاشیه های تلویزیون اختلاف بسیار اندک و حدود یک دهم سانتی متری با یکدیگر دارند.

هر دو تلویزیون دارای پایه های دوگانه هستند که می توان آنها را در طول تلویزیون حرکت داد. از این رو نه تنها به واسطه وجود دو پایه تلویزیون شما پایداری بیشتری دارد بلکه به واسطه قابل تنظیم بودن پایه ها نیازی نیست نگران طول میز خود باشید و به راحتی می توانید تلویزیون را برای میز تنظیم کنید.هر دو تلویزیون سونی X90J و X9000H از پورت های متنوعی برخوردارند که از جمله آنها می توان به HDMI 2.1 اشاره کرد که باعث شده این تلویزیون ها گزینه های بسیار خوبی برای استفاده از پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس باشند. در واقع زمانی که X9000H معرفی شد با شعار PS5 Ready عرضه می شد. از دیگر پورت های این دو تلویزیون می توان به پورت اترنت، USB، RS و… اشاره کرد. همچنین دو فناوری اتصال بیسیم یعنی بلوتوث و وای فای نیز در دسترس است.

تفاوت و مقایسه تلویزیون سونی x90j و x9000h در کیفیت صفحه نمایش

مقایسه کیفیت صفحه نمایش x90j و x9000h سونی

همانطور که گفتیم هر دو تلویزیون از پنل Va استفاده می کنند و کیفیت 4K ارائه می دهند. در جدول بالا به مقایسه تلویزیون سونی x90j با x9000h در زمینه‌ی کیفیت صفحه نمایش و مواردی همچونکنتراست، طیف و حجم رنگبندی، انعکاس نور و … پرداخته شده است و میتوانید نمره‌ی هر بخش را مشاهده کنید.

  تلویزیون های X90J و  X9000H هر دو دارای نور پس زمینه از نوع Full Array هستند. این بدان معناست که نور پس زمینه تلویزیون ها از نوع Direct  بوده و تکنولوژی Dimming آنها نیز از نوع Local Dimming است. از این رو با تلویزیون هایی روبرو هستیم که لامپ های LED در تمامی پس زمینه تلویزیون پخش شده است. اینگونه در تمامی بخش های تلویزیون کیفیت یکسانی را شاهد خواهیم بود. در مورد فناوری  Dimmingباید گفت دو نسخه از این فناوری در تلویزیون ها استفاده می شود که شامل Local Dimming و Frame Dimming است. در تکنولوژی Frame Dimming تمامی بخش های صفحه در هنگام نمایش یک صحنه تاریک، کم نور می شوند ولی در فناوری Local Dimming هر بخش از تصویر به صورت مجزا تاریک و روشن می شود. از این رو تلویزیون هایی که از این فناوری استفاده می کنند کیفیت تصویر بالاتری ارائه می کنند و به خصوص رنگ های آنها با کیفیت بالاتری است چرا که کیفیت رنگ مشکی آنها بهتر است.

به طور کلی کیفیت تصویر و طیف رنگبندی هر دو تلویزیون فوق العاده و با کیفیت بوده و شاید تنها نقطه خنثی هر دو مدل زاویه‌ی دید این دو مدل باشد که با توجه به استفاده از پنل VA این امر عادی است.

عمده تفاوتی که میان تلویزیون های 2020 و 2021 سونی وجود دارد استفاده از پردازنده تصویری متفاوت است. پردازنده ای که در تلویزیون سونی X90J مورد استفاده قرار گرفته است، پردازنده شناختی با نام XR است. این پردازنده با تحلیل و بررسی عملکرد مغز انسان در مواجهه با تصاویر مختلف، به پردازش آنها پرداخته و تصاویری با کیفیت بالاتر را ارائه می کند. یکی از مهمترین تاثیرات استفاده از این پردازنده، بازه رنگی وسیع تری است که در اختیار بیننده قرار می دهد و از این رو رنگ ها بسیار طبیعی تر به نمایش گذاشته می شوند. دیگر تاثیر پردازنده شناختی XR بر روی تصاویر با فرمت HDR است که با بهبود رنگ و روشنایی می تواند به عنوان یک تقویت کننده HDR عمل کند. در آن سو تلویزیون سونی X9000H از پردازنده X1 استفاده می کند که در رقابت با XR باز می ماند. بنابراین باید گفت در زمینه پردازنده برتری کاملا با X90J است.

تلویزیون X90J همچنین به واسطه استفاده از پردازشگر XR به فناوری هایی که به صورت خاص برای این پردازشگر ارائه شده اند مجهز شده است که از جمله آنها می توان به XR Contrast Booster 5 اشاره کرد. این فناوری که برای بهبود کنتراست در نظر گرفته شده است باعث می شود بخش های روشن و رنگی تصاویر پر نور تر و روشن تر شوند و در عوض بخش های تیره و سیاه تصویر کم نور تر و تاریک تر شوند. چنین فناوری که بر هوش مصنوعی استوار شده است باعث می شود کیفیت رنگ های بسیار خوبی را شاهد باشیم. خوشبختانه تلویزیون از سنسور سنجش نور محیطی پیشرفته ای برخوردار است که می تواند تمامی فناوری های تلویزیون به خصوص XR Contrast Booster 5 را با توجه به نور محیط تنظیم کند. از این رو حتی در شرایطی که نور نسبتا زیادی به صفحه نمایش می تابد نیز می توانید کیفیت مناسبی را شاهد باشید. با این حال بررسی های ما نشان داد تلویزیون نمی تواند در برابر نور طبیعی کارایی بالایی داشته باشد و از این رو چنانچه عادت دارید با پنجره باز رو به تلویزیون به تماشای برنامه های مورد علاقه تا بپردازید باید بدانید این کار باعث کاهش کیفیت می شود.

هر دو تلویزیون سونی از انواع فرمت های HDR پشتیبانی می کنند که دالبی ویژن را می توان مهمترین آنها دانست. دالبی ویژن به عنوان فرمتی که بیش از هر چیز برای تماشای فیلم های با کیفیت ساخته شده است، یک هدیه برای دوستداران فیلم و سریال به شمار می رود. تلویزیون سونی X90J و همچنین X9000H از HDR10 نیز پشتیبانی می کنند که می تواند کمک خوبی برای بهبود کیفیت تصاویر باشد. زاویه دید هر دو تلویزیون متوسط است و نمی توان از هیچ یک تمجید کرد. در واقع اگر زاویه ای بیش از 30 درجه با هر کدام داشته باشید کیفیت به گونه قابل توجهی افت می کند. با این حال زمانی که در زاویه مناسب قرار گیرید کیفیت خوبی را شاهد خواهد بود.

تفاوت تلویزیون سونی x90j با x9000h در Input Lag

input lag sony x90j and x9000h

تلویزیون سونی X90J و تلویزیون سونی X9000H هر دو رفرش ریت 120 هرتزی دارند که برای گیمینگ بسیار خوب است. رفرش ریت بالاتر می تواند به کاهش اینپوت لگ کمک کند و باعث بهبود تجربه بازی شود. هر دو تلویزیون به فناوری ALLM مجهز شده اند که مخفف حالت کاهش خودکار لگ است. این فناوری می تواند کمک خوبی برای روان بودن بازی ها باشد. با اینکه VRR یا همان رفرش ریت متغیر به عنوان یکی از مهمترین مولفه های بهبود گیمینگ مد نظر گیمر هاست ولی متاسفانه هیچ یک از این دو تلویزیون از چنین فناوری برخوردار نیستند. با این حال باید گفت کیفیت گیمینگ هر دو فوق العاده است و برای اینکه کمترین اینپوت لگ را تجربه کنید باید تلویزیون را روی حالت بازی (Game Mode) قرار دهید. در جدول بالا میتوانید تفاوت تلویزیون سونی x90j و x9000h را در Input lag کیفیت های مختلف مشاهده کنید.

بررسی ورودی های سونی x9000h و x90j

مقایسه تلویزیون x90j و x9000h سونی در ورودی

مقایسه امکانات هوشمند x90j و x9000h سونی

تفاوت امکانات هوشمند سونی x9000h با x90j

در مقایسه سونی x9000h با x90j هر دو تلویزیون از یک پلتفرم و رابط کاربری استفاده می کنند. بنابراین ویژگی ها و کارایی های نرم افزاری هر دو محصول تا اندازه زیادی مشابه است. سونی برای این دو تلویزیون مانند دیگر تلویزیون های مدرن خود از پلتفرم Android TV استفاده کرده است. اما چیزی که این تلویزیون ها و دیگر تلویزیون های 2021 سونی را نسبت به گذشته مجزا کرده است، استفاده از سیستم عامل Google TV است. گوگل تی وی آمده تا کنترل همه چیز را در دست بگیرد و تلویزیونی با کارایی به مراتب بهتر و با سرعت و قابلیت های بیشماری در اختیار مخاطب قرار دهد. استفاده از Google TV باعث شده همه چیز در تلویزیون پر جنب و جوش تر و پویا تر از اندروید تی وی سنتی باشد و از این می توان از کار کردن معمولی با تلویزیون ها نیز لذت برد.

با ورود به محوطه Google TV رابط کاربری Chromecast با نمایش محتوا هایی مورد علاقه شما کار را شروع می کند. این موارد مورد علاقه بسیار خوب گردآوری شده اند و تقریبا همان چیز هایی هستند که ما دنبال آنها بودیم. برای مثال بعد از اینکه چند فیلم از کمیک های مارول تماشا کردیم، تلویزیون دیگر فیلم های مارول را نیز به ما معرفی و پیشنهاد کرد. همچنین زمانی که به فیلم های علمی تخیلی یا کمدی یا تاریخی و… علاقه نشان دهید و آنها را تماشا کنید، تلویزیون به صورت خودکار فیلم های جدید این ژانر ها و یا آنها که ندیده اید را به شما معرفی می کند. در واقع می توان محتوا های پیشنهادی کروم کست را چیزی شبیه به نتفلیکس و یوتیوب دانست و تقریبا از همان ساز و کار برای پیشنهاد استفاده می کند. همچنین شما می توانید محتوایات پیشنهادی را مرتب کنید به صورتی که مثلا می توانید بخواهید تنها فیلم های برنده جایزه اسکار برای شما نمایش داده شود. در مجموع اگر دوستدار فیلم و سریال هستید این ویژگی می تواند برای شما مفید باشد و هر شب فیلم و سریال خوب برای تماشا خواهید داشت.

وقتی از لیست موارد پیشنهاد فیلم یا سریالی را انتخاب کردید می توانید همان لحظه آن را تماشا کنید و یا آن را برای تماشا در آینده به لیست خود اضافه کنید. همچنین چنانچه از یک پیشنهاد یک محتوا راضی نبودید می توانید آن را حذف کنید تا دیگر پیشنهاد نشود. نکته بعد اینکه اگر محتوای مد نظر خود را پیدا نکردید می توانید به راحتی آن را از طریق سرچ Google TV پیدا کرده و تماشا کنید. در مجموع باید گفت ترکیب گوگل تی وی و کروم کست توانسته تلویزیون های سونی را به برخی از برترین و بهترین تلویزیون های هوشمند بازار تبدیل کند.

تلویزیون سونی X90J و تلویزیون سونی X9000H هر دو به انواع سرویس های پخش همچون نتفلیکس، آمازون پرایم ویدئو، هولو و… مجهز هستند. با این حال چیزی که تلویزیون های سونی را نسبت به دیگر تلویزیون های هوشمند بازار متمایز کرده است، ارائه Bravia Core است. Bravia Core را در واقع می توان سرویس پخش خود سونی دانست. این سرویس پخش فیلم هایی را با کیفیت منحصر به فرد و فوق العاده در اختیار شما قرار می دهد. سونی برای جذب و آشنایی بیشتر مخاطبان با این سرویس، برخی فیلم ها را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دهد. بخش عمده این فیلم ها محصول غول سینمایی جهانی یعنی سونی پیکچرز هستند و با توجه به اینکه امتحان این فیلم ها رایگان است قطعا ارزش وقت گذاشتن را خواهد داشت. به طور کلی باید گفت هر دو تلویزیون های X90J و X9000H به اندازه کافی خوب هستند که بتوانند در این بازه قیمتی با محصولات قدرتمند دو رقیت اصلی سونی یعنی الجی و سامسونگ رقابت کنند و پیروز از میدان بیرون آیند.

مقایسه سیستم صوتی x9000h و x90j سونی

سیستم صوتی sony x90j and x9000h

طبیعتا از تلویزیون نباید انتظار کیفیت و حجم صدای بالایی مانند سیستم صوتی یا ساندبار داشت اما سونی نیز امکانات صوتی این تلویزیون ها را در سطح بسیار خوبی قرار داده است. هر دو تلویزیون از دو اسپیکر با مجموع توان 20 واتی برخوردار هستند که باعث می شود بتوانند یک اتاق با ابعاد معمولی را با صدا پر کنند. با این حال سونی این دو اسپیکر را تنها نگذاشته و تکنولوژی هایی را برای بهبود کیفیت به آنها افزوده است. مهمترین این تکنولوژی ها که در تلویزیون X90J مورد استفاده قرار گرفته و در واقع یکی از فناوری های تابع پردازنده XR تلویزیون است، با نام فناوری XR Surround شناخته می شود. از این رو با اینکه تلویزیون X90J به صورت واقعی فاقد توان پخش صدای فراگیر است ولی می تواند با کمک این تکنولوژی و هوش مصنوعی، صدای فراگیر را به صورت مجازی ایجاد کند. سونی همچنین قابلیت تبدیل صدا های دو بعدی به سه بعدی را نیز فراهم آورده است. اسپیکر های X9000H و X90J هر دو از فرمت های دالبی اتموس پشتیبانی می کنند که به خصوص هنگام تماشای فیلم می تواند مفید باشد.

نتیجه گیری مقایسه تلویزیون سونی x9000h و x90j

سونی تلویزیون X90J را به عنوان نمونه مدرن تر و با کارایی بالاتر از X9000H معرفی کرده است. بنابراین پیشرفت های قابل قبولی در آن وجود دارد که از جمله آنها می توان به استفاده از پردازشگر تصویر شناختی XR اشاره کرد. از سویی اگر به دنبال صرفه جویی در هزینه ها هستید باید گفت تلویزیون سونی X9000H به واسطه تخفیف هایی که در قیمت نهایی آن اعمال شده می تواند گزینه جذابی باشد. همچنین X9000H را می توانید با سایز 85 اینچی سفارش دهید که این امکان برای X90J وجود ندارد. در پایان می توانیم بگوییم عمده تفاوت X90J و X9000H در کیفیت تصویر آنهاست که البته بسیار مهم است و در این رقابت تلویزیون سونی X90J پیروز می شود. 

در صورت نیاز به ماشوره خرید هر کدام از این مدل ها میتوانید با کارشناسان میتاکلا تماس بگیرید. 

قیمت سایز های مختلف

منبع
بررسی شده توسط کارشناسان میتاکالا و وب سایت RTINGS
4.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه