مقایسه تلویزیون ال جی نانو 90 با سونی x90j

دو تلویزیون سونی X90J و ال جی NANO 90 به عنوان دو محصول میان رده بازار شناخته می شوند. این دو تلویزیون کیفیت 4K دارند و هر دو از پنل LED استفاده می کنند. اما تفاوت های بسیاری نیز بین این دو وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با مقایسه تلویزیون سونی x90j و nano90 ال جی (نانو 90) بدانیم کدام یک کیفیت بالاتری دارد و کدام یک با قیمت مناسب تر، امکانات بیشتری در اختیار کاربر قرار می دهد. 

ابعاد تلویزیون سونی X90J از 50 اینچ شروع می شود و تا 75 اینچ نیز می رسد. قیمت این تلویزیون در ابعاد 50، 55، 65 و 75 اینچی به ترتیب برابر با 900، 1000، 1200 و 1600 دلار است. تلویزیون ال جی نانو 90 اما با ابعاد متفاوتی راهی بازار شده است و ابعاد آن از 55 اینچی شروع شده و تا 86 اینچ می رسد. قیمت تلویزیون ال جی نانو 90 در ابعاد 55، 65، 75 و 86 اینچی به ترتیب برابر با 900، 1100، 1700 و 2100 دلار می شود. از این رو می توان دید تلویزیون ها اختلاف قیمت بسیار کمی دارند مگر اینکه بخواهید مدل 86 اینچی ال جی را خریداری کنید که البته در برابر سونی با این سایز عرضه نمی شود.

ریموت کنترل جاییست که ال جی کاملا سونی را پشت سر می گذارد. در واقع یکی از ضعف های تلویزیون ها سونی ریموت کنترل آنهاست که حتی برای تلویزیون های سطح بالای این برند نیز وجود دارد. ریموت کنترل ال جی NANO 90 کیفیت ساخت بالایی داشته، دکمه هایش بزرگتر هستند و با وجود یک چرخک میانی، کارایی سریعی دارد. در مقابل ریموت سونی X90J طول زیادی داشته و خوش دست نیست. دکمه هایش کوچک هستند و کیفیت خوبی ندارند. هر دو ریموت دارای تعداد قابل توجهی دکمه میانبر هستند که به خصوص برای شبکه های پخش استریم کاربرد دارند. در مجموع در زمینه ریموت کنترل برتری کاملا با ال جی است.

هر دو تلویزیون سونی X90J و تلویزیون ال جی نانو 90 دارای پورت های متعدد و کم و بیش مشابه هستند. هر دو محصول دارای دو پورت HDMI 2.0 و دو پورت HDMI 2.1 هستند و از این رو گزینه های خوبی برای گیمینگ با حداکثر کیفیت 4K و رفرش ریت 120 هرتزی محسوب می شوند. جک 3.5 میلی متری هدفون، پورت های USB 2.0 و USB 3.0، پورت اترنت و… از دیگر پورت های مورد استفاده در این تلویزیون هاست. برای اتصال بیسیم نیز مانند همیشه وای فای و بلوتوث نسل پنجم در دسترس هستند.

در جدول زیر میتوانید تفاوت x90j و نانو 90 را در امتیازات پخش محتواهای گوناگون را مشاهده کنید.

مقایسه تلویزیون سونی x90j با نانو 90 ال جی در طراحی و ساخت

تفاوت طراحی سونی x90j و nano 90

این روز ها آنقدر تلویزیون ها به هم شبیه شده اند که حتی به سختی می توان تلویزیون های دو برند مختلف را از هم تشخیص داد. در مورد تلویزیون ال جی نانو 90 و سونی X90J نیز چنین است. این دو تلویزیون بیش از 90 درصد شباهت دارند و تفاوت هایشان در طراحی بسیار اندک است. سونی و ال جی این دو محصول را با ظرافت خاصی ساخته اند ولی این ال جی است که با ضخامت 47 میلی متری، ظریف تر از سونی با ضخامت 72 میلی متری ساخته شده است. هر دو تلویزیون حاشیه های بسیار باریکی دارند به گونه ای که حاشیه هر دو تنها 10 میلی متر است. مطابق معمول این رده قیمتی در ساخت NANO 90 و X90J از ترکیب پلاستیک و فلز استفاده شده است. پایه هر دو تلویزیون اما کاملا با فلز مستحکم ساخته شده و استحکام خوبی دارد. 

در کل طراحی ساخت و کیفیت هر دو تلویزیون جزء تلویزیون هایی با کیفیت رده بالا محسوب میشود.

تفاوت کیفیت صفحه نمایش نانو 90 ال جی با سونی x90j

تفاوت کیفیت صفحه نمایش نانو 90 با x90j

تلویزیون سونی X90J از پنل LED با فناوی VA استفاده می کند و در مقابل تلویزیون ال جی NANO 90 از پنل LED با فناوری IPS برخوردار است. ال جی در این تلویزیون و دیگر تلویزیون های نانوسلولی خود از یک روکش نانو استفاده نموده است که می توانند با فیلتر کردن رنگ های کدر و تاریک، رنگ هایی بسیار زنده و روشن را پخش کنند. هر دو تلویزیون از نور پس زمینه Direct استفاده می کنند و از فناوری Local Dimming برخوردارند. با بررسی هایی که انجام دادیم متوجه کیفیت بالاتر رنگ مشکی در تلویزیون سونی X90J شدیم. رنگ مشکی این تلویزیون سونی بسیار یکدست و عمیق بود که کنتراستی بسیار خوب را ارائه می کند و در نتیجه کیفیت رنگ های دیگر را نیز بهبود می بخشد. در جدول بالا میتوانید امتیازات 

دو مورد مهم دیگر در مقایسه تلویزیون سونی X90J و ال جی NANO 90، زاویه دید و کنتراست است. پنل های VA همواره از نظر کنتراست در سطح مطلوبی بوده اند و کنتراست 6220:1 تلویزیون سونی X90J در برابر کنتراست 1140:1 تلویزیون ال جی نانو 90 تایید کننده همین موضوع است. اما پنل های IPS نیز مزیت خودشان را دارند که زاویه دید گسترده است. در اینجا نماینده ال جی نیز از همین مزیت برخوردار است و زاویه دید گسترده تری نسبت به نماینده سونی دارد. با این حال زاویه دید هیچ یک از دو تلویزیون آنقدر ها خوب نیست که البته در این بازه قیمتی عجیب نیست. بنابراین اگر در زاویه دید مناسبی از تلویزیون سونی X90J قرار بگیرید تصویری با کنتراست بهتر را مشاهده خواهید کرد ولی اگر تلویزیون را برای اتاقی بزرگ و تماشای دسته جمعی می خواهید بهتر است روی ال جی NANO 90 حساب کنید.

مورد بعد روشنایی است. تلویزیون ال جی نانو 90 با روشنایی 1152 نیتی خود کاملا برتر از تلویزیون سونی X90J با روشنایی 790 نیتی است. از سویی ال جی اثر بازتاب کمتری نسبت به سونی دارد و از این رو با این میزان روشنایی می تواند حتی در فضایی پر نور کیفیت مطلوبی ارائه کند اما سونی ممکن است در فضا های پر نور دچار افت کیفیت شود. همچنین اگر اتاق شما پنجره های بزرگی دارد و نور طبیعی به آن وارد می شود بهتر است ال جی نانو 90 را انتخاب کنید تا با افت کیفیت مواجه نشوید. در مجموع سونی X90J بیشتر برای فضا هایی نظیر اتاق هایی با ابعاد معمولی مناسب است ولی ال جی نانو 90 را می توانید در اتاق های بزرگ و پر نور نیز استفاده کنید.

همانطور که میدانیم روشنایی تصویر تاثیر قابل ملاحظه ای بر کیفیت نمایش فرمت HDR دارد ولی همیشه همه چیز نیست. هر دو تلویزیون از سه فرمت HDR یعنی HDR10، دالبی ویژن و HLG پشتیبانی می کنند. در بررسی هایی که انجام دادیم متوجه شدیم تلویزیون سونی X90J با وجود روشنایی کمتر، فرمت های HDR را بهتر نمایش می دهد. این تلویزیون سونی همچنین در نمایش تصاویر SDR نیز گوی سبقت را از رقیب کره ای خود می رباید و تصاویری با وضوح، کنتراست و جزئیات بهتری نمایش می دهد.

تفاوت تلویزیون نانو 90 با x90j در Input Lag و پردازنده

بررسی تفاوت پردازنده nano 90 ال جی با سونی x90j

تلویزیون های سونی اخیرا به پردازنده هایی بسیار کارآمد و قدرتمند مجهز شده اند که می توانند با استفاده از هوش مصنوعی، واکنش ذهن انسان به تصاویر و صدا ها را شبیه سازی کرده و اینگونه صدا و تصویر را به بهترین شیوه ممکن پردازش کند. این پردازنده با نام پردازنده شناختی XR شناخته می شود و روی اغلب تلویزیون های جدید سونی نصب شده است. استفاده از این فناوری باعث شده سونی بتواند فناوری ها بهبود تصویر فراوانی را برای تلویزیون هایش در نظر بگیرد که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم. یکی از این فناوری ها XR Clarity نام دارد که تلویزیون با کمک آن می تواند تصاویری که از کیفیتی پایین تر از 4K برخوردار هستند را به کیفیت 4K برساند. این کار با دقت بالا و با لحاظ جزئیات انجام می شود و اینگونه تصاویری با کیفیت عالی پدید می آیند. در واقع شاید تنها در تلویزیون های بسیار گرانتر بتوان چنین افزایش کیفیتی از Full HD به 4K را شاهد بود.

در مقابل ال جی نیز بیکار نبوده و تلویزیون نانو 90 را به نسل چهارم پردازنده آلفا 7 مجهز کرده است. از جمله تکنولوژی هایی که به لطف این پردازنده حاصل شده می توان به AI Picture اشاره کرد. تلویزیون می تواند با استفاده از این تکنولوژی تصاویر را با هوش مصنوعی پردازش کرده و در نتیجه تصاویری با حداقل نویز ممکن پخش کند. فناوری AI Picture همچنین موجب پخش بی عیب و نقص فیلم های 24 فریمی می شود. ال جی همچنین مجهز به فناوری AI 4K Upscaling است که می تواند با کمک هوش مصنوعی، تصاویری که وضوح آنها کمتر از 4K است را به این کیفیت برساند. در مجموع می توان گفت هر دو تلویزیون از نظر تکنولوژی در سطح بالایی قرار دارند ولی این سونی است که با پردازنده شناختی XR خود پیروز این رقابت می شود.

تلویزیون سونی X90J و ال جی NANO 90 هر دو از پورت HDMI 2.1 و رفرش ریت 120 هرتزی برخوردارند. از این رو ویژگی های اولیه برای اینکه به عنوان یک تلویزیون گیمینگ مورد استفاده قرار گیرند را دارند. هر دو تلویزیون از FreeSync شرکت AMD به عنوان فناوری رفع پارگی تصویر استفاده می کنند (ال جی نانو 90 از همان ابتدا به این فناوری مجهز بود و سونی X90J نیز طی آپدیت هایی به آن مجهز شد.) از این رو می توانید با خیال راحت از هر دو تلویزیون برای گیمینگ با کنسول های نسل نهم استفاده کنید.

هر دو تلویزیون اینپوت لگ مناسبی دارند و اگر راهنمای خرید تلویزیون گیمینگ در میتاکالا را خوانده باشید حتما می دانید که برای داشتن تجربه ای لذت بخش از گیمینگ، بهتر است تلویزیونی با اینپوت لگ زیر 30 میلی ثانیه داشته باشید. زمانی که با کیفیت 4K و رفرش ریت 120 هرتزی بازی کنید، تلویزیون ال جی NANO 90 می تواند اینپوت لگ بسیار عالی 5.2 میلی ثانیه ارائه دهد در حالی که با همین کیفیت و رفرش ریت، تلویزیون سونی X90J اینپوت لگ 11.1 میلی ثانیه ای دارد. بنابراین در زمینه اینپوت لگ برتری با ال جی است. ما اینپوت لگ را برای دیگر کیفیت ها و رفرش ریت های قابل ارائه نیز امتحان کردیم که در همه آنها برتری با ال جی بود. بنابراین اگر به اینپوت لگ اهمیت می دهید ال جی نانو 90 گزینه بهتری برای خرید تلویزیون گیمینگ است.

چنانچه می خواهید به صورت آنلاین و به صورت مولتی پلیر بازی کنید هر دو تلویزیون ها عالی هستند ولی اگر می خواهید بازی مولتی پلیر را به صورت آفلاین تجربه کنید بهتر است تلویزیون ال جی NANO 90 را انتخاب کنید چرا که زاویه دید بهتری دارد و اینگونه هر دو گیمر می توانند کیفیت تصویر خوبی را شاهد باشند. با این حال وقتی در مورد کیفیت کلی تصویر صحبت کنیم برتری به صورت کامل با سونی X90J است. در مجموع می توان گفت اگر کیفیت تصویر برایتان مهم است بهتر است تلویزیون سونی X90J را انتخاب کنید ولی اگر اینپوت لگ و زاویه دید برایتان اهمیت بالاتری دارد می توانید ال جی نانو 90 را انتخاب کنید.

ورودی های x90j با نانو 90

ورودی های نانو 90 و x90j

مقایسه نانو 90 ال جی و سونی x90j در امکانات هوشمند

مقایسه امکانات هوشمند تلویزیون نانو 90 با x90j

ما در زمینه پلتفرم و سیستم عامل با دو تلویزیون کاملا مجزا روبرو هستیم. تلویزیون سونی X90J از Google TV به عنوان سیستم عامل استفاده می کند در حالی که ال جی از WebOS 6.0 در تلویزیون NANO 90 استفاده کرده است. گوگل تی وی همانطور که نامش پیداست توسط غول نرم افزاری جهان یعنی شرکت آلفابت و زیر مجموعه آن یعنی گوگل ساخته شده است. گوگل تی وی را به نوعی می توان نسخه ای از Android TV دانست که البته پیشرفت های قابل توجهی را پشت سر گذاشته است. در مقابل ال جی خود با همکاری HP توانسته سیستم عاملی کارآمد برای تلویزیون های هوشمند خود تولید کند. تا همین چند سال پیش به WebOS به عنوان سیستم عاملی ضعیف نگاه می شد ولی حالا همه چیز تغییر کرده است و با سیستم عاملی با کارایی بالا روبرو هستیم که رقبا را به چالش می کشد.

با این حال باید گفت هر چند WebOS برای خودش یک قدرت بزرگ محسوب می شود ولی قطعا Google TV یک ابرقدرت است! در واقع گوگل تی وی را شرکتی ساخته است که سالیان سال در ساخت سیستم عامل تجربه داشته و هم اکنون میلیون ها گوشی هوشمند، تبلت، تلویزیون هوشمند و… از سیستم عامل اندروید آن استفاده می کنند. از این روست که سازندگان و توسعه دهندگان نرم افزار نیز اغلب محصولات خود را برای اندروید و گوگل عرضه می کنند. از طرفی خود آلفابت نیز تیم های توسعه دهنده نرم افزار بسیار توانمندی دارد. از این رو گوگل تی وی با فروشگاه عظیم گوگل پلی بسیار جلوتر از فروشگاه ال جی یا همان ال جی استور است. بنابراین چنانچه به داشتن نرم افزار های متعدد و به روز بر روی تلویزیون خود اهمیت می دهید بهتر است تلویزیون سونی X90J را با سیستم عامل گوگل تی وی آن انتخاب کنید.

سیستم پیشنهاد ها یکی از مهمترین مولفه های یک سیستم عامل خوب در تلویزیون هاست. گوگل تی وی نیز در این زمینه با داشتن تجربه و پشتیبانی سیستم پیشنهاد های یوتیوب (که خود جزئی از آلفابت است) توانسته سیستم پیشنهاد فوق العاده ای را برای مخاطبین ایجاد کند. در واقع چنانچه زیاد فیلم ها و سریال های اکشن ببینید، گوگل نیز همواره جدید ترین فیلم ها و سریال های اکشن را به شما معرفی می کند و حتی فیلم ها و سریال هایی که در گذشته ساخته شده اند و ممکن است دوست داشته باشید نیز بین پیشنهادات گوگل قرار دارد. ال جی نیز سیستم پیشنهاد های خودش را دارد که البته ضعیف تر از گوگل تی وی است چرا که پشتوانه آن به اندازه یوتیوب قوی نیست. بنابراین چنانچه به اطلاع یافتن از جدید ترین فیلم های مورد علاقه خود اهمیت می دهید بهتر است تلویزیونی با سیستم عامل گوگل تی وی خریداری کنید.

خوشبختانه هر دو تلویزیون از تعداد بسیاری شبکه پخش استریم برخوردارند که از جمله آنها می توان به نتفلیکس، آمازون پرایم ویدیو، دیزنی پلاس و… اشاره کرد. با این حال سونی اخیرا برای محصولات خود یک شبکه پخش استریم جداگانه نیز در نظر گرفته است که مختص تلویزیون های جدید این کمپانی بوده و برای سایر تلویزیون ها در دسترس نیست. این سرویس با نام Bravia Core شناخته می شود و با کمک بخش فیلم سازی سونی یعنی سونی پیکچرز توسعه یافته است. با استفاده از این سرویس می توان فیلم های بسیاری با فرمت تصویری IMAX و فرمت صوتی DTS مشاهده کرد. از آنجا که سونی پیکچرز از بزرگترین سازندگان و توزیع کنندگان فیلم در جهان است، Bravia Core از شمار بسیاری فیلم برخوردار است. سونی در حال حاضر شمار زیادی از این فیلم ها را به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار داده است که ارزش این سرویس را دو چندان می کند. بنابراین برای داشتن یک سرویس پخش اختصاصی بهتر است تلویزیون سونی X90J را خریداری کنید.

تلویزیون ال جی نانو 90 و سونی X90J هر دو به دستیار صوتی گوگل موسوم به Google Assistant مجهز هستند. این دستیار صوتی فوق العاده می تواند همراه خوبی برای شما در گشت و گذار در تلویزیون باشد. با استفاده از دستیار صوتی گوگل می توانید فیلم، سریال و موسیقی مورد علاقه خود را پیدا کنید، آب و هوا را ببینید، بدون نیاز به چرخیدن در منو های بسیار، وارد بخش مورد نظر خود شوید و… برای استفاده از این دستیار صوتی باید کلید آن را که بر روی ریموت کنترل تعبیه شده نگهداشته و صحبت کنید. البته امکانات صوتی این دو تلویزیون بیشتر بوده و برای مثال می توانند صحبت شما را به متن تبدیل کنند که کارایی بالایی در سرچ اینترنت دارد. در مجموع می توان گفت سیستم عامل WebOS ال جی واقعا خوب است و اخیرا با پیشرفت هایی که داشته در زمره بهترین ها قرار دارد ولی هنوز برای رسیدن به گوگل تی وی باید تلاش بیشتری کند. بنابراین در زمینه ویژگی های هوشمند می توان تلویزیون سونی X90J با سیستم عامل Google TV را برنده اعلام کرد.

تفاوت سیستم صوتی تلوزیون نانو 90 ال جی با x90j سونی

مقایسه سیستم صوتی x90j با nano 90

تلویزیون ال جی NANO 90 از سیستم صوتی 2.2 کاناله با مجموع توان 40 وات برخوردار است. تلویزیون سونی X90J نیز دارای سیستم صوتی 2 کاناله با مجموع توان 20 وات است. بنابراین اگر تلویزیون را برای محیطی بزرگ می خواهید و نیاز به حجم صدای زیاد دارید قطعا ال جی نانو 90 بهتر است چرا که توان صوتی بالاتری دارد. ولی اگر به کیفیت صدا اهمیت می دهید باید به مسائل دیگری دقت کنید. تلویزیون سونی X90J با داشتن پردازنده XR توانسته از نظر کیفیت صدا به خوبی از ال جی پیشی بگیرد. سونی از فناوری XR Surround در این تلویزیون استفاده کرده است که می تواند با کمک هوش مصنوعی، صدای دو بعدی را در جهات مختلف پخش کند و اینگونه یک صدای سه بعدی با کیفیت بالا را ارائه کند.

سونی با استفاده از فناوری XR Sound Position و با استفاده از هوش مصنوعی صدا را به گونه ای تغییر دهد که گویی از صفحه تلویزیون پخش می شود و اینگونه صدایی واضح تر خواهد داشت. (سونی معمولا برای این کار از اسپیکر های خاصی استفاده می کرد ولی در این تلویزیون برای کاهش قیمت تنها به استفاده از این فناوری بسنده کرده است و لذا نمی توان انتظار کیفیتی که در تلویزیون های سطح بالای این برند وجود دارد را داشته باشیم.) در مجموع در زمینه سیستم صوتی می توان گفت ال جی حجم صدای بیشتری دارد که برای اتاق های بزرگ مناسب است ولی سونی کیفیت صدای بالاتری دارد و انتخاب هر یک به مکان مورد استفاده و انتظارات شما از تلویزیون بستگی دارد.

نتیجه گیری مقایسه تلویزیون سونی x90j و نانو 90 ال جی

ما در این مقایسه با دو تلویزیون میان رده خوش قیمت در بازار روبرو هستیم که هر یک ویژگی های مثبت خود را دارند. اگر کیفیت برایتان مهم است بهتر است تلویزیون سونی X90J را انتخاب کنید چرا که از نظر کنتراست، عمق رنگ، بازه رنگ و… کاملا برتر از ال جی نانو 90 است. اما اگر زاویه دید برایتان اهمیت بالاتری دارد بهتر است تلویزیون ال جی NANO 90 را انتخاب کنید که زاویه دید گسترده تری دارد. اگر به حجم صدا اهمیت می دهید بهتر است ال جی Nano 90 را انتخاب کنید ولی اگر کیفیت صدا برایتان اهمیت بالاتری دارد بهتر است سونی X90J را انتخاب کنید. در زمینه گیمینگ هر دو تلویزیون حرف های زیادی برای گفتن دارند ولی این ال جی نانو 90 است که کارایی بهتری در گیمینگ دارد. اگر به ویژگی های هوشمند و دسترسی به شمار زیادی اپلیکیشن کاربردی اهمیت می دهید بهتر است تلویزیون سونی X90J را انتخاب کنید اما چنانچه راحتی کار با سیستم عامل برایتان مهم است می توانید ال جی NANO 90 را انتخاب کنید. در مجموع در این مقایسه می توان تلویزیون سونی X90J را برنده رقابت اعلام کرد.

در صورت نیاز به مشاوره خرید هر کدام از این مدل ها میتوانید با کارشناسان میتاکلا تماس بگیرید. 

قیمت سایز های مختلف

منبع
بررسی شده توسط کارشناسان میتاکالا و وب سایت RTINGS
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه