مقایسه تلویزیون سونی x90j با x95j

مقایسه تلویزیون سونی x90j و x95j

 

سونی در سال 2021 از دو تلویزیون پرچمدار و پر قدرت خود رونمایی که در این مقاله سعی داریم به بررسی، مقایسه و تفاوت تلویزیون سونی x90j و x95j بپردازیم تا شما عزیزان بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

تلویزیون سونی X90J را باید برادر کوچکتر تلویزیون سونی X95J دانست. X95J از جمله با کیفیت ترین تلویزیون های LED ساخت سونی است و از دیگر سو X90J نیز با دست پر به میدان آمده است. هر دو این تلویزیون ها کیفیت 4K ارائه می کنند از نظر کیفیت جزء بهترین های بازار محسوب می شوند. اگر در انتخاب این دو تلویزیون مردد هستید تا انتها با ما همراه باشید تا با مقایسه تلویزیون سونی x90j و x95j، ببینیم کدام یک با کیفیت تر است و کدام یک ارزش خرید بالاتری دارد. در جدول زیر میتوانید نمره‌ی ارزیابی هر دو تلویزیون سونی 2021 را در نحوه نمایش محتواهای مختلف مشاهده کنید. در انتهای مقاله نیز میتوانید قیمت به روز سایز های مختلف این دو مدل را مشاهده کنید.

تفاوت تلویزیون سونی x90j با x95j در طراحی و ساخت

تفاوت تلویزیون x90j با x95j سونی در طراحی

هر دو تلویزیون از نظر ظاهری شباهت زیادی با هم دارند. هر دو مدل دارای پایه های قابل تنظیم هستند که می توانند در لبه ها و یا نزدیک به مرکز قرار گیرند. به این پایه ها اسلیم بلید دو طرفه می گویند. از این رو با داشتن این پایه ها دیگر نگران اندازه میز تلویزیون خود نخواهید بود و می توانید پایه ها را به اندازه میز خود باز کنید. همچنین قابل تنظیم بودن این لبه ها می توانند جای مناسبی به منظور استفاده از ساندبار های سایز کوچک فراهم کنند. سونی البته برای اینکه کیفیت بالاتر X95J را نشان دهد، پایه های آن را از فلز سیاه رنگ ساخته است ولی پایه های X90J با آنکه از نظر کیفیت تقریبا در سطح برادر بزرگتر هستند ولی سیاه رنگ نیستند. سونی همچنین یک حاشیه بسیار نازک فلزی تیتانیومی رنگ برای X95J استفاده کرده است که نه تنها کیفیت بالایی دارد بلکه به واسطه یکپارچگی آن، سونی نام Seamless Edge یا همان لبه یکپارچه را بر آن گذاشته است. در مقابل تلویزیون X90J دارای روکش لبه ای از جنس فلز مصنوعی (پلاستیکی) است که البته کیفیت و زیبایی خاصی دارد.

تلویزیون X95J با ابعاد 65، 75 و 85 اینچی عرضه می شود در حالی که X90J دارای ابعاد 50، 55، 65 و 75 اینچی است. اتصالات هر دو تلویزیون X90J و X95J تقریبا مشابه است که مهمترین آنها شامل چهار پورت HDMI (دو پورت 2.1 و دو پورت 2.0) است و از این رو می توانید به راحتی کنسول بازی خود را به تلویزیون متصل کرده و با کیفیت 4K و رفرش ریت 120 هرتزی بازی کنید. سایر اتصالات شامل دو USB، اترنت، خروجی اپتیکال و دو راه بی سیم یعنی وای فای و بلوتوث 4.2 است. در مورد ریموت کنترل نیز هر چند هر دو ریموت کارایی بالاتری دارند ولی ریموت کنترل X95J شیک تر طراحی شده و دارای نور پس زمینه است. همانطور که در جدول بالا، مقایسه‌ تلویزیون سونی x90j و سونی x95j در بخش طراحی را مشاهده میکنید، ضخامت x95j بیش از یک سانتی متر کمتر از مدل x90j بوده و تلویزیون بسیار نازک تری محسوب میشود، در زمینه‌ی حاشیه‌ی تلویزیون نیز x95j با اختلاف خیلی کم و حدود یک دهم سانتی متر از x90j حاشیه‌ی کمتری دارد. در مجموع باید گفت هر ردو مدل از کیفیت ساخت بالا و طراحی بسیار زیبایی برخوردار هستند اکا  اگر کیفیت برتر و ظاهری شیک تر که بتواند حتی خانه شما را زیباتر کند را نیز می خواهید بهتر است مدل X95J را انتخاب کنید.

شما میتوانید در صفحه‌ی قیمت تلویزیون سونی قیمت سایر تلوزیون های این برند را مشاهده کنید.

مقایسه تلویزیون سونی x90j با x95j در صفحه نمایش و کیفیت تصویر

تفاوت تلویزیون سونی x90j و x95j در کیفیت صفحه نمایش

هر دو تلویزیون سونی X95J و X90J از پنل LED با نور پس زمینه Direct استفاده می کنند. فناوری Dimming آنها نیز از نوع Local Dimming است. از این رو این پنل ها از نوع Full Array هستند. در اینگونه پنل ها، لامپ های LED در تمامی بخش های پس زمینه قرار دارند که این موضوع سبب می شود تمامی قسمت های تلویزیون از کیفیت و میزان نور همسانی برخوردار باشند. در مورد فناوری Dimming نیز باید گفت که Dimming به معنای تاریکی و خاموشی است و Local Dimming به معنای خاموشی محلی است. خاموشی در اینجا به معنای خاموش و یا کم نور شدن لامپ های پس زمینه است. این تاریک شدن و کم نور شدن باعث می شود بخش هایی از تصویر که نیاز است تاریک و سیاه باشند به گونه بسیار بهتری عمق رنگ مشکی را به نمایش بگذارند.

فناوری Local Dimming باعث می شود تلویزیون بتواند همزمان یک بخش را تاریک و یک بخش را روشن نشان دهد و از این رو کیفیت بالایی را به نمایش می گذارد و می تواند از نظر عمق سیاهی تا نزدیکی قلمرو اولد ها برود هر چند به آن وارد نمی شود. در جدول بالا تفاوت تلویزیون سونی x90j با x95j در زمینه‌ی کیفیت صفحه نمایش و کیفیت تصاویر میتوانید نمره‌ی هر دو مدل در بخش های مهم صفحه نمایش را مشاهده کنید.

هر دو تلویزیون سونی X90J و X95J از نظر پنل و همچنین فناوری های صفحه نمایش تا اندازه زیادی شبیه هم هستند. حتی پردازنده آنها نیز یکسان است. هر دو تلویزیون از پردازنده XR که یک پردازنده شناختی (Cognitive Processor) است استفاده می کنند. این پردازنده و در مجموع پردازنده های شناختی برای ارائه بالاترین کیفیت ممکن سعی می کنند واکنش های مغز انسان به تصویر را بازسازی کنند که این کار به هوش مصنوعی مبتنی بوده و کارایی بالایی دارد. این پردازنده ها مدتی است به یکی از نقاط قوت تلویزیون های سونی تبدیل شده اند و از مهمترین عوامل کیفیت بالای تلویزیون های این برند جهانی هستند. هر دو تلویزیون از فناوری XR Contrast Booster استفاده می کنند که البته برای تلویزیون سونی X90J ورژن 5 آن است ولی برای X95J ورژن 10 است که قدرت دو برابری دارد. این فناوری همانطور که از نامش پیداست برای بهبود کنتراست به کار می رود و به خصوص هنگام پخش محتوای HDR مورد استفاده قرار می گیرد. با این وجود وقتی تلویزیون ها را در دنیای واقعی و فارغ از ارقام روی کاغذ تست کردیم متوجه شدیم X90J کنتراست بهتری دارد.

هر دو این تلویزیون های سونی از فرمت های مختلف HDR مانند دالبی ویژن و HDR10 استفاده می کنند. با این حال میزان روشنایی X95J بالاتر بوده و از این رو کیفیت تصاویر HDR آن نیز بیشتر است. در تست هایی که داشتیم متوجه شدیم حداکثر روشنایی X90J به 778 نیت می رسد در حالی که این رقم برای X95J برابر با 1236 نیت است که رقم بسیار خوبیست و تاثیر قابل توجهی بر نمایش تصاویر با فرمت های HDR خواهد داشت. سونی تلاش کرده دو تلویزیون خود را به عنوان دو گزینه عالی برای پخش سرویس های استریم نشان دهد و در این کار نیز موفق بوده است. خوشبختانه در هر دو تلویزیون حالت کالیبره شده نتفلیکس وجود دارد و از این رو می توانید کیفیت فوق العاده ای را شاهد باشید. همچنین هر دو تلویزیون گواهی IMAX را کسب کرده اند و از این رو می توانید فیلم هایی جدیدی که از این سرتیفیکیت استفاده می کنند را نیز تماشا کنید و از کیفیت بالاتر آنها لذت ببرید.

تلویزیون سونی X95J همچنین به واسطه استفاده از فناوری X-Wide Angle، زاویه دید نسبتا بهتری نسبت به برادر کوچکتر دارد. این زاویه دید برای اتاق های کوچک و مربعی شکل ملموس نیست اما برای اتاق های بزرگ و مستطیل شکل که ممکن است افراد در زوایای زیادی از نسبت به تلویزیون قرار گیرند ملموس تر خواهد بود. نتیجه بررسی کیفیت تصویر اینکه کیفیت هر دو تلویزیون بسیار بالاست ولی X95J اندکی با کیفیت تر می نماید که از جمله این دلایل روشنایی به مراتب بیشتر است.

 

تفاوت Input Lag تلویزیون X90J با X95J

مقایسه input lag سونی x95j با x90j

از زمانی که دو کمپانی بزرگ سونی (بخش اینترتیمنت) و مایکروسافت کنسول های جدید خود را معرفی کردند عملا دوران تلویزیون های 1080 و 60 هرتزی برای گیمینگ تمام شد. این دو کنسول به واسطه قدرت زیاد خود می توانند بازی ها را با کیفیت 4K و 120 فریم بر ثانیه اجرا کنند. از این رو به تلویزیونی نیاز دارید که از این کیفیت برخوردار بوده و رفرش ریت آن چنین فریم ریتی را پشتیبانی کند. هر دو تلویزیون سونی X95J و X90J از نظر کیفیت و رفرش ریت دقیقا چیزی هستند که نیاز دارید و هر کدام را برای گیمینگ خریداری کنید می توانید نهایت لذت را ببرید. تفاوت های دو تلویزیون برای گیمینگ بسیار محدود است هر دو به امکانات جانبی بسیاری برای گیمینگ مجهز شده اند. از جمله این موارد می توان به Auto Low Latency Mode یا همان ALLM که به حالت کاهش خودکار لگ است اشاره کرد. این فناوری به خصوص در هنگام اجرای بازی های اکشن به کار می آید و می تواند با تغییراتی که به منظور کاهش لگ نیاز است، گیمینگ را برای شما لذت بخش تر کند.

هر دو تلویزیون از حالت بازی (Game Mode) بسیار کارآمدی برخوردار هستند که می تواند گیمینگ را به طور محسوسی تحت تاثیر قرار دهد و از این رو حتما بایستی در هنگام بازی این حالت را انتخاب کنید. در بررسی هایی که داشتیم متوجه شدیم هر دو تلویزیون اینپوت لگ بسیار نزدیکی دارند به گونه ای که وقتی بازی را با کیفیت 1080 و رفرش ریت 60 هرتز اجرا کردیم در تلویزیون X95J اینپوت لگ 17.9 میلی ثانیه ثبت شد. این عدد با همین کیفیت و رفرش ریت برای تلویزیون سونی X90J برابر با 18.7 میلی ثانیه بود. زمانی که رفرش ریت را بالا بردیم و به 120 هرتز رساندیم دو تلویزیون به ترتیب اعداد 9.8 و 10 میلی ثانیه را ثبت کردند. سپس کیفیت را بالا بردیم و بازی را با کیفیت 4K و رفرش ریت 60 هرتزی اجرا کردیم. نتیجه اینپوت لگ برای X95J و X90J به ترتیب برابر با 17.8 و 18 میلی ثانیه بود. خوشبختانه زمانی که از رنگ های 10 بیتی و فرمت HDR نیز استفاده کردیم اینپوت لگ تغییری نداشت. سپس بازی را با نهایت توان تلویزیون ها یعنی کیفیت 4K و رفرش ریت 120 هرتزی اجرا کردیم که نتیجه آن برای تلویزیون X95J عدد 9.6 میلی ثانیه و برای تلویزیون X90J عدد 11.1 میلی ثانیه بود.

در مجموع در مورد اینپوت لگ باید گفت میزان تفاوت آن در دو تلویزیون آنقدری نیست که محسوس باشد و از این رو تجربه گیمینگ هر دو تلویزیون تقریبا یکسان خواهد بود. در نهایت یادآوری این نکته لازم است که تمامی اعداد بالا در شرایطی بدست آمد که تلویزیون ها در حالت بازی یا Game Mode بودند و طبیعتا زمانی که این حالت غیر فعال باشد اینپوت لگ به شدت بالا می رود. این افزایش به گونه ای است که برای اجرای بازی با کیفیت 1080 و رفرش ریت 60 هرتزی در حالتی که گیم مود خاموش باشد، تلویزیون X95J لگ 161.1 میلی ثانیه ای و تلویزیون X90J لگ 161.7 میلی ثانیه ای را ثبت می کند که به گونه محسوسی با حالت اولیه متفاوت خواهد بود. در جدول بالا میتوانید تفاوت اینپوت لگ تلویزیون x95j و x90j سونی را مشاهده کنید.

مقایسه سونی مدل X95J با X90J در ورودی ها

تفاوت ورودی های تلویزیون sony x90j and sony x95j

بررسی امکانات هوشمند x95j و x90j

بررسی امکانات هوشمند دو مدل سونی 2021

تلویزیون های سونی X95J و X90J از نظر ویژگی های هوشمند تفاوت محسوسی با هم ندارند و از این رو بهتر است به عمده ویژگی های هوشمند هر دو تلویزیون بپردازیم. نخست اینکه سونی برای هر دو محصول خود از پلتفرم اندروید تی وی استفاده کرده است که نسخه بهینه شده اندروید برای تلویزیون هاست. از جمله ویژگی ها و امکانات این تلویزیون ها، برخورداری از گوگل تی وی است. گوگل تی وی به منظور ساده کردن و بالا بردن سرعت یافتن فیلم ها، شبکه و محتوا های مورد علاقه شما ساخته شده است. در واقع همانطور که می دانیم اصلی ترین چیزی که همه گوگل را با آن می شناسند، قابلیت سرچ آن است. از این رو گوگل این قابلیت را برای تلویزیون ها نیز ارائه کرده ولی به این صورت که می توانید هر فیلم و سرویس استریمی را جستجو کنید تا به راحتی و بدون بالا و پایین رفتن در منو ها، به محتوای دلخواه خود دسترسی داشته باشید. البته هر دو تلویزیون دارای مرورگر نیز هستند و می توانید با استفاده از آن با موتور جستجوی گوگل از گشت و گذار در اینترنت لذت ببرید.

در مقایسه هر دو تلویزیون سونی X95J و X90J از انواع سرویس های پخش استریم استفاده می کنند که از جمله آنها می توان به نتفلیکس، آمازون پرایم ویدئو، دیزنی پلاس و… اشاره کرد. متاسفانه استفاده از این سرویس ها و تهیه اشتراک آنها در ایران سختی های خاص خودش را دارد ولی می توانید از روش هایی نسبت به تهیه اکانت این سرویس ها اقدام کنید. در کنار این سرویس ها، خود سونی نیز سرویس پخش مستقلی را توسعه داده که با نام Bravia Core شناخته می شود و می توانید با استفاده از آن فیلم ها و سریال هایی را که با کیفیت خاص براویای سونی ارائه می شوند تماشا کنید. این سرویس از فناوری Pure Stream برای ارائه کیفیت UHD Blu-ray بهره می برد که نتیجه آن ارائه فیلم هایی با کیفیت مطلوب است.

تلویزیون سونی X90J و X95J هر دو از دستیار های صوتی مختلفی همچون Google Assistant و آمازون الکسا استفاده می کنند. Google Assistant را می توان یکی از برترین دستیار های صوتی در دنیای دیجیتال کنونی دانست که با استفاده از آن می توانید کار های بسیاری همچون سرچ آهنگ، سرچ فیلم، پرسیدن وضعیت هوا و… را انجام دهید. هر دو تلویزیون به صورت استاندارد دارای Chromecast می باشند که می توانید با استفاده از آن به راحتی محتوای گوشی هوشمند و یا تبلت خود را بر روی تلویزیون پخش کنید. در مجموع باید گفت هر دو تلویزیون از نظر نرم افزاری در سطح مناسبی قرار دارند و هر دو از امکانات کم و بیش یکسانی برخوردار هستند.

مقایسه سیستم صوتی x95j و x90j سونی

مقایسه سیستم صوتی سونی x90j و x95j

سیستم صوتی جایی است که دو تلویزیون از هم فاصله می گیرند و تفاوت های قابل توجهی را شاهد هستیم. تلویزیون سونی X950J دارای 5 اسپیکر با مجموع توان 50 وات است در حالی که تلویزیون سونی X90J تنها دارای 2 اسپیکر با مجموع توان 20 وات است. از این رو از نظر حجم صدا برتری کامل با X95J است و می تواند به راحتی یک سالن متوسط را غرق در صدا کند در حالی که X90J تنها از پس پر کردن یک اتاق با ابعاد معمولی بر می آید. همچنین صدای X95J فراگیر است ولی X90J از این کار باز می ماند. یکی از دلایلی که کیفیت بالاتری صدای X95J را باعث شده، استفاده از نسخه پیشرفته تر Acoustic Multi Audio است که نسبت به نسخه ای که در X90J استفاده شده کیفیت بالاتری را ارائه می کند. خوشبختانه هر دو تلویزیون از فرمت دالبی اتموس و دالبی دیجیتال پشتیبانی می کنند. با این حال تلویزیون X95J نیز با وجود اسپیکر های قدرتمند خود صدای 2.1 کاناله ارائه می دهد که با صدای 5.1 کاناله فراگیر فاصله زیادی دارد. بنابراین اگر به صدایی به مراتب با کیفیت تر اهمیت می دهید بهتر از ساندبار و اسپیکر های چندگانه قدرتمند استفاده کنید.

نتیجه گیری کلی برای خرید

طبیعی است که تلویزیون سونی X95J از نظر کارایی و کیفیت بر برادر کوچکتر خود یعنی X90J برتری دارد چرا که اصولا سونی X95J را ساخته تا نمونه پیشرفته تر X90J باشد. اما نکته ای که باید آن را مد نظر قرار داد قیمت است. قیمت X90J در بازار جهانی و وبسایت AMAZON برای مدل 75 اینچی به 2000 دلار می رسد در حالی که قیمت X95J بسیار بالاتر بوده و به 3000 دلار می رسد. برای درک این قیمت باید گفت با 3000 دلار می توانید دو تلویزیون (یکی 75 و دیگری 55 اینچی X90J) خریداری کنید. بنابراین باید با بررسی دقیق تر ببینید آیا حاضر هستید برای تلویزیونی که اندکی کیفیت و کارایی بالاتری دارد چنین مبلغی هزینه کنید یا خیر؟ با این حال اگر X95 را انتخاب کنید یکی از با کیفیت ترین تلویزیون های LED بازار را خریداری کرده اید. این تلویزیون کیفیتی عالی را به چشمان شما هدیه می کند. کیفیت و حجم صدای X95J بسیار خوب است و می توان در این زمینه آن را در زمره بهترین تلویزیون های بازار قرار داد. کارایی بالا در گیمینگ از دیگر ویژگی های آن است که سبب می شود چنانچه پلی استیشن 5 و یا ایکس باکس سری ایکس خریده اید و به دنبال یک تلویزیون عالی می گردید ولی نمیخواهید برای تلویزیون های اولد گران قیمت هزینه کنید، X90J می تواند یک گزینه فوق العاده برای شما باشد. با این حال باید گفت تلویزیون سونی X90J نیز ارزش خرید بسیار بالایی دارد.

قیمت سایز های مختلف

منبع
بررسی شده توسط کارشناسان میتاکالا و وب سایت RTINGS
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه